Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Näringslivet: Starta Ostlänken 2008

Inte nog med att Bo Holmberg tror, att Ostlänken - i bästa fall - kan börja byggas redan år 2010.
Nu går det lokala näringslivet ett steg till. Och vill ha byggstart redan 2008!

Norrköping2006-12-15 06:00
Hur detta skulle kunna gå till framgår inte. Den bedömning som Bo Holmberg, den av regeringen tillsatte förhandlingsmannen, gjort är ju att start år 2010 vore möjlig - men bara om planeringsprocesserna snabbas på, och körs parallellt.
Det är Östsvenska Handelskammaren, Företagarna i Östergötland och Stockholms Handelskammare som nu kräver ytterligare tidigareläggning.

Det är brådis
Och skälet är då helt enkelt, att det brådskar. Om regionen ska kunna vara konkurrenskraftig, i den utveckling som nu rusar fram.
Bengt Assarsson, koncernchef för Alstom som ju helt nyligen flyttade sitt svenska huvudkontor från Finspång till Norrköping, säger t ex att "Varje dag som byggstarten fördröjs så tappar vi konkurrens, arbetskraft och kompetens".
- Försäljningen minskar och företag måste i så fall byta till expansivare orter med närhet till Stockholm eller Köpenhamn.
Regionen riskerar helt enkelt, varnas det för i en rapport som tagits fram åt Norrköpings och Linköpings marknadsbolag av Carl Falkenberg, att dräneras på kompetens.
Därför måste regeringen fatta ett principbeslut och avsätta medel så att vissa delar av Ostlänkenprojektet kan komma igång så snart som möjligt.

Citybanan
Regeringen måste också, betonas det, fatta positivt beslut om den s k Citybanan i Stockholm (den som den nya borgerliga regeringen ju tvärtom satt ifråga, genom att vilja återutreda andra alternativ).
Argument, som näringslivet nu åberopar för snarast möjliga Ostlänken, är bl a att det är ett av landets absolut viktigaste tillväxtprojekt. Ostlänken skulle skapa en tillväxtmotor med internationell konkurrenskraft.
En särskilt poäng är att det med Ostlänken blir pendlingsavstånd mellan Stockholm och den Fjärde storstadsregionen.
Och ju snabbare Ostlänken blir av, desto snabbare kan de samhällsekonomiska vinsterna göras. Det pekas på att med investeringen är på 15 miljarder kr så beräknas den samhälleliga nyttoeffekten av Banverket till 22-25 miljarder.
Enligt Peter Egardt, vd för Stockholms Handelskammare, skulle en integrerad storregion bli "en av Europas mest slagkraftiga och skapa betydande mervärden för alla människor som bor mellan Linköping och Norrköping".
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om