Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Näringslivet i Norrköping tvekar inte om "sin" flygplats

Norrköpings näringsliv börja nu att mer markerat ställa upp för Kungsängens flygplats.
Samtidigt blickar Staffan Eklind, VD för Norrköping Transportcentrum AB, även långt bort - mot en framtid där det kanske inte handlar om vare sig Kungsängen eller Saab-fältet.

NORRKÖPING2005-02-02 06:00
På kortare sikt rör det sig dock, och det i hög grad, om Kungsängen. Här har nu styrelsen för Marknadsföringsbolaget Nya Norrköping AB (kommunens näringslivsbolag) beslutat att aktivt medverka för att stärka den flygplatsen.
Detta är en markering, som blir än mer intressant om man betänker vilka det är som sitter med i den styrelsen.
Ordförande är Jan Linderoth, tillika styrelseordförande för Henry Ståhl Fastigheter AB.
- Vi ska bidra till att verksamheten utvecklas och flygplatsen marknadsförs mot nya flygoperatörer, charterarrangörer och fraktföretag. Vi ska också försöka bidra till att ägarfrågan får en långsiktig lösning, säger han.

Katastrofalt
I styrelsen sitter vidare representanter för Holmen Paper, Billerud Skärblacka AB. AB L E Lundberg, Norrköpings Byggmästareförening, Hyresbostäder, Svensk Handel och Sydkraft Försäljning.
Det noteras därifrån, att marknaden för Kungsängen sträcker sig även utanför Östergötland. Samtidigt har antalet passagerare från länet på Köpenhamnsflyget på senare år sjunkit rent katastrofalt, och då klart mest på Kungsängen. Allt fler östgötar väljer andra flygplatser - Arlanda, men även Skavsta.
Om flygbehoven inte kan tillgodoses inom regionen, heter det vidare från styrelsen för Nya Norrköping, kommer tillväxtpotentialen att i stället förskjutas mot Stockholm och Mälardalen. Både Linköpings Universitet och andra får svårare att hävda sig i konkurrensen.
I uttalandet görs inga anspelningar på Linköpings flygplats, alltså Saab-fältet. I detta värstascenario för Kungsängen tycks man inte räkna med den flygplatsen alls.

Mobilisering
Men därvidlag är kanske ändå inte sista ordet sagt. Även i Linköping tycks en mobilisering för den egna flygplatsen vara på gång inom det lokala näringslivet. Konkurrensen mellan de båda flygplatserna, och därmed även kommunerna, kan komma att skärpas. Och vad många ju därvid fruktar, det är att de båda flygplatserna kan komma att ta död på varandra.
Thomas Sjölander, VD för Nya Norrköping (kommunens näringslivsbolag), säger att man ska försöka hjälpa den lokala flygplatsledningen med att "paketera och informera". Om hur marknaden ser ut, vilka förutsättningar som finns etc.
- Faktum är ju, att man inte lyckats komma överens. Men vi gör det här för regionens bästa, och inte som någon fientlig handling mot Linköping, betonar Sjölander.
När det gäller ägarfrågan för Kungsängen hoppas Sjölander, att Nya Norrköping ska kunna hjälpa till med att öppna dörrar och vara med i de diskussioner som äger rum.

På längre sikt
Transportcentrums VD Staffan Eklind försöker, samtidigt som han agerar för stöd åt Kungsängen, att också se mer långsiktigt på flygplatsfrågan.
- I ett längre perspektiv, och med fler resenärer från den här regionen, handlar det kanske varken om Kungsängen eller Linköpings nuvarande flygplats, utan om en regionflygplats som kanske är något helt annat.
- Då kan det till exempel vara dags att damma av Norsholmsalternativet.
Gamla Malmen i Linköping, svenska flygets vagga, har också nämnts som ett alternativ. Men det skulle då, påpekar Eklind, krävas oerhört stora investeringar där.

Tar sin tid
Ett tredje långsiktigt alternativ är, i varje fall teoretiskt, Skavsta. Fast den varianten tror inte Eklind på.
- Det som jag nu talar om ligger kanske 20-25 år fram i tiden, säger han.
- Men då ska man veta, att det krävs omkring 15 års tid för att få koncession till en ny flygplats.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om