Muddringen har startat
- nu planeras fördjupning av hela BråvikenNORRKÖPINGNu har muddringen av Pampushamnen och fjärden startat, och Bengt-Erik Bengtsson, VD för Norrköpings Hamn och Stuveri AB, framhåller att den här fördjupningen av Pampusfjärden och inseglingen, är en mycket viktig satsning för Norrköpings hamn.Dessutom erfar Folkbladet att det kan bli aktuellt att fördjupa Bråviken längre ut på några ställen, för att kunna ta in ännu större fartyg i framtiden.
Skönt att muddringen nu kommit igång och därmed blir klar i mitten av april, om inte vintern blir för sträng, säger Bengt-Erik Bengtsson till vänster som här ses med muddringsbasen Kristian Backlund. FOTO: JANNE FORSBY
Foto:
- När det gäller muddringen av Pampus, som är aktuell just nu, är det en förbättring som är absolut nödvändig, så att även vi i Norrköping kan ta emot större fartyg in till kaj, utan att behöva gå ut med pråmar på fjärden för att lasta dem.
<B>? Men måste vi få in de här stora båtarna till Norrköping?</B>
- Ja, vi måste ha möjlighet att ta emot dem, för att hela tiden utveckla hamnen i Norrköping och hänga med i konkurrensen med andra hamnar runt omkring oss.
<b>Stort upptagningsområde</b>
- Och eftersom Norrköping är ett allt större logistikcentra, är det inte bara hamnen som drar nytta av dessa förbättringar, utan även landsväg, järnväg, flyg och båt, det vill säga alla de fyra transportslagen.
- Det handlar såväl om skogsprodukter, som stål, styckegods med mera och det är flera rederier som är aktuella, bland annat Gearbulk,
Star Shipping och Sol Niver Line, med transoceana båtar på uppåt 50.000 ton.
- Norrköpings upptagningsområde av fraktgods är idag hela Sverige, delar av Norge och Finland samt baltstaterna och Ryssland.
- Dessutom kan jag nämna att vi idag får in tankbåtar på uppåt 80.000 ton till Norrköping.
Bengt-Erik Bengtsson lägger till hur viktiga varje decimeter är för båttrafiken:
- Man räknar med att ett stort fartyg lastar cirka 500 ton mer för ytterligare varje decimeter som hamnen är djup. Så de fyra decimeter som Pampushamnen nu kommer att bli djupare, ger fartygen möjlighet att lasta ytterligare 2.000 ton, vilket givetvis är mycket positivt.
<b>Snart två mudderverk</b>
Angående den nu pågående muddringen av Pampushamnen och fjärden, säger muddringschefen Kristian Backlund så här:
- Idag har vi ett mudderverk, kallat Long John igång, men nästa vecka kommer ytterligare ett, som heter Caesar och då har vi cirka 30 man igång totalt i skiftgång dygnet runt.
- Då räknar jag med att vi klarar cirka 4.000 ton massa per dygn och att vi flyttat hela muddringsmassan, 350.000 ton, till mitten av april nästa år till deponiområdet mellan Esterön och Kvist.
- Då har vi förhoppningsvis ökat djupgåendet med cirka fyra decimeter till 12,7 meter överallt i Pampushamnen och Pampusfjärden, säger Kristian Backund.
<B>? Vad säger du till dem som är oroliga för fiskets framtid?</B>
- Då kan jag nämna att normalt brukar deponiområdena dra till sig fisk och därmed också yrkesfiskare med sina nät!
Och de som tror att vattnet kommer att bli grått och grumligt på grund av muddermassorna?
- Så kan jag lugna dessa, för muddringsmassan är tung och kommer att lägga sig stabilt på botten, över de gamla muddringsmassor som redan ligger på det här området.