Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Montessoripedagogiken hundra år

Montessoripedagiken hundraårsjubilerade i helgen med öppet hus. Och Folkbladet besökte den lilla förskolan Klätterträdet.

Två dockor finns på småbarnsavdelningen Kottarna där Marie Tell jobbar. - Det gör att barnen får lära sig att samarbeta och vänta på sin tur. Foto: Janne Forsby

Två dockor finns på småbarnsavdelningen Kottarna där Marie Tell jobbar. - Det gör att barnen får lära sig att samarbeta och vänta på sin tur. Foto: Janne Forsby

Foto:

Norrköping2007-01-22 06:00
I hallen hänger de små stövlarna i rader, med skaften på stövelhängare med varje barns foto. Och det är barnen som ser till att rätt stövel hamnar på rätt plats. Det är en del av pedagogiken. Barnen får lära sig och klara att göra saker själva, även om det kan ta lite tid. Och varje sak på sin plats.
I år är det hundra år sedan den italienska läkaren Maria Montessori, började arbeta med sin pedagogik som till en början var frukten av arbete med handikappade barn i Rom.

230 montessoribarn
Montessori har en lång historia i Norrköping, redan på 20-talet hade pedagogiken kommit hit. I dag går omkring 230 barn i Norrköping på montessoriförskola eller Victoriaskolan Montessori.
Montessoriförkolan Klätterträdet i Skarphagen är ganska ung, den är bara fem år. Innan Adam Dybbroe valde förskolan till sin son visste han inte så mycket om pedagogiken.
- Vårt val var inte så medvetet. Men vi gillade tanken med föräldrakooperativ och att det var ett litet dagis. När vi läste på Internet tyckte vi att pedagogiken lät så självklar och naturlig, säger han.
Marie Tell har jobbat 17 år i förskolan och kom till Klätterträdet för ett par år sedan. Vägen gick genom en liten annons om ett litet föräldrakooperativ med bara 20 barn.
- Så få barn var jag absolut inte van vid, och jag var så trött på ständiga neddragningar i kommunen. Jag ville också jobba med föräldrar som tar sig tiden att engagera sig.
Under en kurs blev hon helt övertygad om pedagogikens många fördelar.

Självklara saker
- Jag upptäckte självklara saker som är så fel på vanliga förskolor. Här hos oss använde barnen inte leksaksspisar och leksakstallrikar. De får använda vanligt porslin och får hjälpa till att laga mat.
- Alla som blir visade kan lära sig. Vi förväntar oss att de kan och avbryter dem inte. Alla kan i sin takt. Det gör barnen mer självständiga.
I förskolan är allt anpassat till barnens höjd, det här är ju deras fristad, förklarar Marie. Det finns en mattehörna, en svenskhörna och en geografihörna. Pedagogiken och materialen går hand i hand. I mattehörnan ligger klossar, stavar och torn prydligt på hyllorna som hjälper barnen att utveckla en taluppfattning.
- Det mesta finns bara i några exemplar och det lär barnen samarbeta och vänta på sin tur. Det är också ganska hård disciplin, barnen får lära sig att själva plocka undan efter sig eftersom det blir mer inbjudande för alla om det är helt och rent.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om