Barnen sitter i en stor, stor ring och tittar förväntansfullt på den korg där pedagogen Cristina Hagström, för dagen utklädd till påskkärring, samlat olika figurer. En efter en plockar hon fram en tupp, en höna och så en häxa.
– Här är tuppen och då handlar det förstås om tuppen som ska gå över...
– Vägen! ropar barnen i kör.
Så klämmer de i i sången som oftast har en text med en raskande räv. Här är det påsktema som gäller och här märks det att barnen övat. Alla sjunger med och gör rörelser. Nästa sång brukar handla om tre små gummor som går till en viss marknad, nu är det i stället tre små hönor som kacklar litegrann och dricker ur en spann.
När häxan plockas fram knackar det plötsligt på rutan. Barnen springer fram och där utanför har en livs levande häxa landat med sin kvast. En modern sådan, med ipad och gps.
– Är det Hyllans förskola? undrar hon. Det står det på min gps.
– Jaaa! svarar barnen och häxan kommer in.
Olika uppdrag väntar barnen från de olika avdelningarna. Eftersom man jobbar med temat natur, något häxan självklart informerat sig om, får barnen härma olika djur: åla som ormar, klampa som elefanter och skutta som harar. Aktiviteterna leder till överraskningen: påskägg fyllda med vindruvor.
– Mums! säger barnen.
Ett problem uppstår dock. När häxan ska lämna har visst gps:en gått sönder. Kan någon hjälpa?
– Gå samma väg du kom, säger ett av barnen klipskt.
– Men jag minns inte var jag kom ifrån?
– Ta höger vid Kvantum, hjälper en pedagog och häxan far iväg.
Sedan blir det vindruvskalas för hela slanten. Påsken är välkommen.
– Jag vet att jag kommer få ett ägg på påskafton. För det har mamma lovat! säger Edit.