SKÄRBLACKA
– Det återstår att se, men att det kommer att kosta stora pengar står nog klart redan nu, säger Sonny Gynnhammar, ordförande i Skärblacka vägförening, som har ansvaret för bron.
Hur kommer det att drabba Skärblacka vägförenings ekonomi?
– Det kommer givetvis att anstränga vår ekonomi, men som tur är har Trafikverket lovat att betala 70 procent av den kommande fakturan.
Har bron hunnit undersökas av experter ännu?
– Ja, och jag fick deras besiktningsrapport nyligen, säger Sonny Gynnhammar. De påpekar att vissa delar av rostangreppen måste blästras bort med andra järndelar, som är mer skadade, måste bytas ut mot nya balkar.
Hur mycket tror expertisen att broreparationen kommer att kosta?
– De nämner inga summor i sin rapport. Inte mer än att de föreslår att vi tar bort den gång- och cykelväg som finns längs bron, för om vi ska återställa även den, kommer räkningen troligen att bli en miljon kronor dyrare.
– Så mycket talar för att vi kommer att ta bort gång- och cykelbanan och enbart reparera själva vägdelen av bron.
Men blir det inte svårt för gående och cyklister att passera över bron, om man tvingas ut bland bilarna och lastbilarna?
– Jo, men man får väl vara lite försiktig och bron är dessutom ganska lite använd, förutom just när skiften börjar och slutar på Billeruds pappersbruk.
Vad händer nu närmast?
– Nu kommer jag att begära in anbud från olika företag, som vill reparera och måla om bron, säger Sonny Gynnhammar.