Mest klagomål om boende och bilar
Bostadsköp, hantverkartjänster, bilar, hemelektronik, telefoni och IT-tjänster vållade mest problem för konsumenterna i Norrköping förra året.
De flesta klagomålen gällde boendeområdet, främst hantverkstjänster, men även bostadköp, husbygge och besiktningstjänster. Därefter kommer problem med bilköp och bilreparationer, hemelektronik samt telefoni och bredband.
Konsument Norrköpings hemsida besöktes av 4 707 konsumenter år 2006, mot ca 2 000 året innan. Hemsidan ger svar på de vanligaste frågorna och avlastar därmed konsumentvägledarna.
Information i skolor, på företag och i föreningar om konsumenträtt och vardagsekonomi är också en del av arbetet.
- Vi anser att det är viktigt att fortsätta arbeta förebyggande. Genom information riktad mot både näringsidkare och konsumenter kan vi upplysa parterna om deras rättigheter och skyldigheter. Partena kan sedan i större omfattning lösa sina egna problem, säger Pekka Lehtinen, konsumentvägledare vid Norrköpings kommun.
- Våra ungdomar behöver också upplysas om de faror som en aggressiv marknadsföring av varor och tjänster för med sig och riskerna med skuldsättningen, menar Pekka Lehtinen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!