Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Mest klagomål om boende och bilar

Bostadsköp, hantverkartjänster, bilar, hemelektronik, telefoni och IT-tjänster vållade mest problem för konsumenterna i Norrköping förra året.

Norrköping2007-01-23 06:00
Under 2006 tog 3 620 Norrköpingsbor kontakt med Konsument Norrköping för att få råd och hjälp med sina konsumentärenden. Merparten av ärendena, 2 646, var klagomål av olika slag.
De flesta klagomålen gällde boendeområdet, främst hantverkstjänster, men även bostadköp, husbygge och besiktningstjänster. Därefter kommer problem med bilköp och bilreparationer, hemelektronik samt telefoni och bredband.
Konsument Norrköpings hemsida besöktes av 4 707 konsumenter år 2006, mot ca 2 000 året innan. Hemsidan ger svar på de vanligaste frågorna och avlastar därmed konsumentvägledarna.
Information i skolor, på företag och i föreningar om konsumenträtt och vardagsekonomi är också en del av arbetet.
- Vi anser att det är viktigt att fortsätta arbeta förebyggande. Genom information riktad mot både näringsidkare och konsumenter kan vi upplysa parterna om deras rättigheter och skyldigheter. Partena kan sedan i större omfattning lösa sina egna problem, säger Pekka Lehtinen, konsumentvägledare vid Norrköpings kommun.
- Våra ungdomar behöver också upplysas om de faror som en aggressiv marknadsföring av varor och tjänster för med sig och riskerna med skuldsättningen, menar Pekka Lehtinen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om