Norrköpings hamn är mitt uppe i en förnyelseprocess där en ny kajdel för containerhantering har färdigställts. I juni har kajen P10 och en ny större hamnplan på 40 000 kvadratmeter färdigställts. P10 är nu 220 meter lång och hamnbassängen utanför har ett djup på 14,2 meter.
– Den har just tagits i bruk. Vi har hållit tidsplan och budget, nu väntar vi på att få igång en av två STS-kranar men det har egentligen gått precis som det ska, säger Magnus Grimhed, marknads- och försäljningschef på Norrköpings hamn, som tillägger att ombyggnaden av hamnen P8 också drar igång efter semestrarna.
Det pågår kort sagt en hel del och i detta läge kan Norrköpings hamn också presentera en ny linje för containertrafik. Det handlar om världens största containerrederi, MSC Mediterranean Shipping Company, som ska göra ytterligare ett stopp i Norrköping på sin Östersjörutt, Baltic loop 11.
Den nya linjen utgår från Antwerpen och går sedan via Tallinn till Norrköping. Därifrån vidare till Åhus, Lübeck och tillbaks till Antwerpen.
– När man fått en sån här ny linje så är det positiva för våra kunder i industrin att det ges fler valmöjligheter. Både vad gäller utskeppning flera dagar i veckan och att det ökar frekvensen, förklarar Magnus Grimhed.
– Det har pratats mycket om robusta värdekedjor utifrån att det varit en ganska stökig period de senaste åren och det här är ett sätt att göra en sådan kedja mer robust.
Det blir den femte linjen som trafikerar Norrköpings hamn. Kortsiktigt innebär det inte fler arbetstillfällen.
– Men oftast blir det en snöbollseffekt, om företag nu ser att det finns möjligheter att skeppa ut från Norrköping och att det fungerar då ser vi också att godset letar sig nya vägar, säger Magnus Grimhed.
– På sikt är det väldigt viktigt och positivt att den här sortens etableringar kommer.
Många vill få bort godstransporter från vägarna till miljövänligare alternativ, som järnväg och sjöfart. Har ni märkt av det?
– Många har pratat om det här länge men vi kan vittna om att det är nu det börjar hända. Det roliga är att redan med första båten kommer det containers från Lübeck till Norrköping där båten ersätter just lastbil, berättar Magnus Grimhed.
– Vi jobbar också febrilt med att få utveckling på Kardonbanan inför 2024. Vår förhoppning är att industrin snart kommer att ha fler möjligheter att göra fler hållbara transporter via Norrköpings hamn.