Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Med cykeln i centrum

Cykeln stod i centrum på lördagen när cykla Norrköping-dagen anordnades med ambition att sätta strålkastarljuset på det tvåhjuliga transportmedlet.– Jag tror att man behöver göra sådana här roliga saker för att få folk mer intresserade, konstaterade Christian Lind, en av initiativtagarna.

Många cyklar auktionerades ut under dagen.

Många cyklar auktionerades ut under dagen.

Foto: Niclas Sandberg

NORRKÖPING2013-05-20 05:02

Gamla torget fylldes av cyklar på lördagsförmiddagen. BMX-uppvisning varvades med handfasta cykeltips och polisens cykelauktion där en hel mängd gamla övergivna tvåhjulingar hittade nya ägare.

– Det här är en inspirationsdag, konstaterade Christian Lind kärnfullt.

Måste vara kul

Syftet med dagen var kort och gott att få Norrköpingsborna mer intresserade av cykling.

– En sådan här dag märker man att intresset finns. Folk behöver se lite sådana här saker.

– Jag tror att intresset för att cykla finns, men folk har inte tiden.

Med dagen ville man också understryka att det är roligt att cykla.

– Man måste tycka att det är kul för att till exempel börja cykla till jobbet. Det är viktigt att man hittar en cykel som passar just dig, om det nu rör sig om en cykel med elmotor, en cruiser eller kanske en mountainbike.

Trevligt med cykelstäder

Det pågår ett attityd-arbete för att göra Norrköping till en riktig cykelstad.

– Det finns många andra städer som satsar mer på cykling än Norrköping, konstaterade Lind.

– Men det är på väg mot att bli en cykelstad. Det krävs mycket för att ändra folks attityd.

Kommunalrådet Olle Johansson, som bereddes plats att säga några ord, var av samma åsikt.

– De städer som lyckas bli cykelstäder är trevliga städer att vara i, konstaterade han.

Christian Lind menar att det kanske behövs lite hjälp på traven för att få upp människor på sadeln.

– För att få folk att cykla till jobbet behöver man kanske arbetsgivarnas hjälp. Det kanske krävs omklädningsrum eller att man får cykla på arbetstid som en del i friskvården. Att den tiden man cyklar till och från jobbet räknas in i arbetstiden.

Jättesvårt

BMX-åkaren Andreas Lindqvist fanns på plats och bjöd på uppvisning likaväl som höll i trådarna för en tävling. En sådan som skulle visa sig vara betydligt lättare sagt än gjort att bemästra.

Flera ynglingar var hugade, men ingen lyckades mer än rulla några centimeter med den speciella cykeln utan att sätta ner fötterna.

– Det var jättesvårt, styret åkte åt andra hållet mot hur man ville svänga, berättade Matias Paredes Henriquez efteråt.

Rasmus Sjöberg lyckades tillslut vinna tävlingen utan att vara direkt framgångsrik.

– Det ser lite löjligt ut när man inte kommer någonstans, jag har testat det för länge sedan men det gick inte bättre då, berättade han efteråt.

– Det är beundransvärt hur de kan cykla på en cykel som inte går att styra. Man tänker inte när man cyklar, det går på impuls och när det är så här bakvänt blir det fel, log Sjöberg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om