Marie har väntat på sin bil i 1,5 år
När Marie Bager väntat ett år på ett beslut från Försäkringskassan om en handikappanpassad bil JO-anmälde hon myndigheten. - Jag är långt ifrån ensam om att få vänta flera år, säger hon.
Marie Bager JO-anmälde Försäkringskassan när hon hade väntat ett år på ett beslut för en handikappanpassad bil.
Foto: Titti Olovsson
Då handikappanpassningen är lika dyr som bilen tycker Marie att det är ett orimligt tillvägagångssätt.- Det betyder att jag skulle få hem en bil på gårdsplanen som jag ändå inte kan använda, säger hon.Men eftersom Marie inte köpte någon bil inom 6 månader drogs beslutet om anskaffningsbidrag tillbaks och Marie fick börja om från början igen.När Marie JO-anmälde händelsen gick handläggningen fort och smidigt. Nu har hon fått ett beslut och väntar på en bil som kommer om sex månader.- Jag tycker att det är fruktansvärt skrämmande att man måste anmäla för att det ska hända något, säger hon.Intern utredning
JO valde att gå vidare med Maries anmälan och Försäkringskassan genomför just nu en intern utredning om avdelningen i Västervik.Som ordförande i Neurologiskt Handikappades Riksförbund (NHR) i Norrköping är Marie Bager väl införstådd med att hon är långt ifrån ensam om att ha blivit orättvist behandlad. Trycket på frågor bland medlemmarna som gäller assistansservice, bostadsanpassning, handikappersättning och bilstöd har varit så stort att organisationen har anställt 13 rättsombud.