"Man får höra hela Sveriges jobbiga saker"
Bris
Foto: Camilla Kinnå
Bris grundades runt år 1971 av två kvinnor vid namn Gunnel Linde och Berit Hedeby. Efter ett uppmärksamt misshandelsfall av en 3 årig flicka i Täby 1971 uppkom Bris för att stoppa barnaga (barnmisshandel) i Sverige, samma år öppnades den första "barnens hjälptelefon". I flera år var Bris med och drev kampen om en anti-aga lag som sedan tog sin form 1979. Bris har snart funnits i 40 år och jobbar idag med att hjälpa barn med olika typer av problem.Bris i Norrköping
Folke träffade två av Norrköpings Bris ombud, Lena Karlström och Kerstin Jagesten. De är anställda inom Bris och har i huvuduppgift att rekrytera och utbilda ideella medarbetare. De går även ut i skolor och på företag med olika föreläsningar och informerar om Bris. I Norrköping finns ca 4 ombud och 80 ideella arbetare inom Bris. För att få jobba ideellt inom Bris måste man vara 25 år, ha någon typ av erfarenhet av barn och unga och vara utbildad inom Bris. Att arbeta ideellt betyder att man jobbar utan att få betalt. Under intervjun pratade vi om vilka som ringer och vilka problem som är vanligast idag. Kerstin berättar att 80 procent av dem som ringer är flickor med en medelålder på 14 år. Förra året handlade de flesta problemen om kompisar och familjekonflikter. Jag fortsätter med att fråga om det inte är jobbigt att höra alla barnens historier?- Alla problem är inte tunga problem, det kan handla om att man bråkar med sin bästis. Men självklart blir det tungt och svårt ibland, speciellt när man får höra hela Sveriges jobbiga saker. Hur man når Bris
Man kan nå Bris på flera olika sätt, via telefon, mail eller chatt. Det finns även ett diskussionsforum på hemsidan där barn kan skriva till barn. När man ringer, mailar eller chattar pratar man alltid med en vuxen, forumet övervakas av vuxna. De vuxna finns där för att lyssna, bekräfta men framför allt bara för att finnas där. Beroende på situation och barnets behov kan de vuxna ge råd om hur/vad man kan göra. Alla barn är anonyma och inga nummer eller liknande går att spåra. Det är alltid barnen som har kommandot, man vet inte hur många gånger de varit i kontakt med Bris så länge de inte säger det själva. Vid akuta situationer försöker man få barnen att agera själva t ex ringa 112. Barnen kan även få utökad hjälp genom uppdrag.Uppdrag!
Under ett pass kan anställda på Bris få ett så kallat uppdrag. Det innebär att ett barn som ringer eller chattar med Bris får ett telefonnummer och en tid för att få ytterligare hjälp. Det kan t ex vara att diskutera hur barnet själv kan gå till väga för att komma i kontakt med skolsköterska, kurator eller annan hjälp. Det kan även vara så att barnet t ex ger Bris namn och nummer till sin sjuksköterska och Bris hjälper barnet att få hjälp. Ideell organisation
Bris är en ideell organisation, det innebär att de inte får några statliga bidrag för sin verksamhet utan den bedrivs enbart på bidrag från olika företag, privatpersoner och fonder. Det är även många kommuner som ger bidrag till Bris, Norrköping bland de bättre. Man har räknat ut att om varje kommun skulle ge Bris 4kr/barn under 18 år i kommunen skulle det täcka all Brisverksamhet!
Barnens Hjälptelefon, hjälp upp till 18 år: 0200- 230 230Öppen mån-fre kl. 15.21 och lör- sön + helgdag kl. 15-18BRIS Vuxentelefon, för vuxna om barn: 077-150 50 50Öppen mån-fre kl. 10-13www.bris.se: här kan man bla nå BRIS- mailen och hitta mer information om BRIS
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!