"Målet är en laddstolpe relativt nära ditt hem"

Bristen på laddstolpar blir tydlig när allt fler köper elbilar eller laddhybrider. Hos Hyresbostäder görs flera åtgärder för att öka laddmöjligheterna. "Vårt mål är att man ska kunna ladda sin bil relativt nära sin bostad", säger marknadschefen Lars Löfgren.

Lars Löfgren på Hyresbostäder berättar att bolaget jobbar på flera fronter med att bygga ut infrastrukturen med laddstolpar.

Lars Löfgren på Hyresbostäder berättar att bolaget jobbar på flera fronter med att bygga ut infrastrukturen med laddstolpar.

Foto: Linnéa Hellqvist

Norrköping2022-03-29 16:00

Under år 2021 ökade antalet laddbara bilar med 72 procent i Norrköping, från 1 590 till 2 730 fordon. I slutet av januari fanns 2 857 elbilar och laddhybrider i kommunen. Det visar statistik som nyhetssajten Newsworthy har tagit fram.

Statistiken visar också att försäljningen av elbilar och laddhybrider under förra året ökade rejält över hela landet och i Norrköping. Kraftigaste ökningen skedde under fjärde kvartalet. I Norrköping var 48 procent av alla nya bilar laddbara under det fjärde kvartalet. I hela landet toppade andelen laddbara på 54 procent under samma period.

undefined
Det finns ett stort underskott på laddstolpar i Norrköping..

Enligt Newsworthys genomgång har dock inte laddinfrastrukturen hängt med. I hela Sverige ökade antalet elbilar och laddhybrider med 65 procent under förra året, medan det tillkom bara 20 procent fler publika laddplatser. 

Norrköpings största hyresvärd med cirka 9 800 lägenheter och drygt 300 lokaler är Hyresbostäder. Där bygger man ut laddinfrastrukturen på flera fronter, berättar marknadschefen Lars Löfgren.

– Vi bygger ut laddstolpar dels då vi bygger nya fastigheter, men också i våra befintliga fastigheter, men med lite olika utföranden. I nya fastigheter förses redan från start en andel av parkeringsplatserna med laddstolpar och övriga förbereds för att kunna byggas ut i ett senare skede, säger han.

undefined
Lars Löfgren på Hyresbostäder berättar att bolaget jobbar på flera fronter med att bygga ut infrastrukturen med laddstolpar.

För vissa av bolagets befintliga parkeringsplatser ser dock Lars Löfgren en del besvärligheter när det gäller att bygga ut infrastrukturen med laddstolpar.

– I vårt övriga fastighetsbestånd finns det fler utmaningar med att bygga ut på befintliga parkeringsplatser. Det handlar exempelvis om elnät som inte är dimensionerade för att klara belastningen. Vi bygger därför i nuvarande skede ut så kallade laddkluster. Vår målbild är att man ska kunna ladda sin bil relativt nära sin bostad. 

Enligt Lars Löfgren har laddklustren mellan 2 till 8 laddpunkter (platser) där man står medan laddning pågår. 

– De är publika och man betalar för den energimängd man laddar. Vi har för närvarande fem stycken sådana. I Kneippen, två i Ljura, i Hageby och Såpkullen. Vi projekterar och bygger ut flera laddkluster successivt där exempelvis Ringdansen, Klockaretorpet och Fenix (Gamla Lasarettet) står på tur.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!