Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Lundbergs lanserar varumärket Innerstan för citykvarter

"Innerstan. Hjärtat av Norrköping." Det blir Lundbergs Fastigheters nya paraplyvarumärke för alla sina citykvarter, inklusive Spiralenhusen som genomgår en stor förvandling.

Visualiseringsbild av omställningen av Spiralenhusen, med kupolen som ett nav, ett hjärta, för coworkingsatsningen på de övre planen.

Visualiseringsbild av omställningen av Spiralenhusen, med kupolen som ett nav, ett hjärta, för coworkingsatsningen på de övre planen.

Foto: Lundbergs Fastigheter

Norrköping2022-12-07 17:00

På onsdagen presenterade Lundbergs Fastigheter både det nya varumärket för citykvarteren, Linden, Spiralen och Olai Kyrkogata, ett varumärke som tagits fram i samarbete med reklambyrån Fluid, och nya visionsbilder från Spiralenhusens omvandling.

undefined
Så tänker sig Lundbergs det nya stråket vid Spiralenhusen.

För ett år sedan kom Lundbergs med nyheten om en satsning på 250 miljoner kronor på Spiralen, där handeln koncentreras till bottenplan och det blir flexibla kontor i samarbete med coworkingföretaget Dospace på övervåningarna, med glaskupolen som ett nav, ett hjärta.

Det senare har inspirerat vid framtagandet av varumärket, liksom att Lundbergs, som verkat i Norrköping i många år, har sitt hjärta i staden.

– Investeringen görs för att stärka attraktionskraften i Norrköping city och för att bredda utbudet. Efterfrågan och behovet från marknaden har förändrats, säger Christian Claesson, regionchef Öst vid Lundbergs Fastigheter, om omställningen av Spiralen.

undefined
Inne i kupolen. Ett nav för Dospace som kommer att finnas på båda sidor, i båda Spiralenhusen.

Lundbergs var tidigt ute, före pandemin, med titta på morgondagens stadskärna och har landat i att det behövs fler arbetsplatser i city, för att få liv och rörelse, och utifrån att arbetande konsumerar mer än boende i den bostadstäta innerstaden.

Fasaderna öppnas upp med glas och ljus. Lundbergs vill också skapa ett nytt stråk där folk vill röra sig. Claesson talar om en positiv respons på planerna och på att Lundbergs vågar satsa i de här tiderna, inte minst på den största coworkingenheten utanför de tre största städerna.

– Här är ni otroligt mycket i framkant. Det är ett häftigt projekt, helt rätt i tiden, säger David Nilsson, vd för samverkansbolaget Nkpg City.

undefined
Christian Claesson, regionchef Öst, Lundbergs Fastigheter, Lisa Lundh, marknads- och kommunikationschef, Andreas Hult, vd Fluid och David Nilsson, vd Nkpg City.

Dospaceanläggningen blir på 3 000 kvadratmeter, med större kontorsytor i gamla Spiralen och mindre kontor i nya Spiralen. Inredningsstilen är inspirerad av nordisk och dansk design, med trä och ljusa toner.

Spiralennamnet lever kvar, under paraplyvarumärket "Innerstan, hjärtat av Norrköping", för Lundbergs alla citykvarter.

undefined
Det nya varumärket presenteras. David Nilsson, Nkpg City, Christian Claesson, regionchef Öst Lundbergs Fastigheter, Lisa Lundh, marknadschef och Andreas Hult, vd Fluid.

– Vi har många namn och platser som vi vill behålla och fortsätta att förknippas med, vi har Linden, Spiralen, Olai Kyrkogata, många refererar till Filmstaden. Vi ville hitta ett paraply där allt det här kan rymmas, en ytterrock, säger Lisa Lundh, marknads- och kommunikationschef.

Just nu pågår rivnings- och förberedningsarbeten på övre plan i Spiralen. Butikerna har redan samlats på bottenplan. Allt ska vara klart 2024.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!