Förra veckan berättade vi att arbeten på Hamnbron kommer att ställa till det för trafiken ända till vecka 42, vilket är i mitten av oktober. Under måndagen höll Eon och Norrköpings kommun en pressträff och berätta mer om projektet.
– Vi ställer till det litegrann på grund av att vårt fjärrvärmenät på den här sidan Norrköping behöver förnyelse. Det krävs nya ledningar för att bibehålla den värmeförsörjning vi har, säger Joakim Viitanen, ledare för Eons projekt Saltängsgatan där Hamnbron är en av etapperna.
Det handlar om stora stamledningar som försörjer ungefär en tredjedel av Norrköpings fjärrvärmekunder. När Eon ändå stänger av bron passar Norrköpings kommun på att renovera den. Det handlar om att byta ut ett tätskikt som skyddar betongen från asfalten, vars tekniska livslängd är uppnådd. Kommunens budget för detta är 3,5 miljoner kronor.
– Från vecka 36 behöver vi leda över trafiken på den östra bron som då blir dubbelriktad. Tanken är att det blir klart vecka 42, säger Christian Dahlskog, enhetschef för gata och trafik på Norrköpings kommun.
Redan nu är gång- och cykelvägarna avstängda över bron och i stället leds den trafiken om via Strömsholmen. Vecka 36 går det bra att promenera och cykla, liksom att köra, på östra bron. Den största utmaningen för såväl Eon som kommunen har varit att minimera påverkan på trafiken över bron, som redan är något av en flaskhals i passagen in mot stan.
– Det som är positivt i det här fallet är att vi kan samordna våra arbeten, så att man inte ställer till det för trafiken gång på gång. Den här samordningen har planerats under lång tid, vi båda parter glada över att fått till det så pass bra, säger Björn Persson, regional kommunikationschef på Eon.
Eftersom Hamnbron bär på en av de mest trafikerade vägarna är köbildning under den här perioden oundvikligt. Under rusningstiderna är riskerna, som vanligt, störst för köer och det finns anledning att försöka välja alternativa vägar.
Eons projekt Saltängsgatan kommer att pågå in i 2026 där olika etapper kommer att påverka trafiken olika mycket. Framöver kommer det innebära att Drottninggatan påverkas.
– Då uppstår en ny utmaning: att korsa spårvagnstrafiken, ett arbete som samordnas med kommunen som då planerar en renovering av spåren, säger Joakim Viitanen.