Det handlar framför allt om linjer som delvis får en ny sträckning. Vad man kan säga är att trafiken går mot ett snabbare, rakare körsätt och bort från yttäckande linjer som kringlar sig fram i bostadsområden.
– Det är inte bara i Sverige, utan internationellt ser man att snabbare turer attraherar människor att resa med kollektivtrafiken. Det ska vara raka, snabba linjer med täta avgångar. All utveckling går åt det hållet, förklarar Mattias Näsström, biträdande trafikchef på Östgötatrafiken.
Bland annat får linje 10 ny färdväg och kortare restid. Samma sak gäller för linje 11 och 13. Dessa tre linjer får tio minuter kortare resväg vardera. Linje 20 tas bort helt och ersätts med linje 10 i dess nya sträckning och linje 12 får en ny färdväg ut mot Åby.
Hur har ni valt ut vilka linjer som nu har förändrats?
– Vi vill att så många som möjligt ska ha en snabb direktlinje till och från resecentrum för bra pendlingsmöjligheter. Dessutom innebär trafikförändringarna bättre och snabbare resmöjligheter till och från Vrinnevisjukhuset, som är en stor och viktig arbetsplats. Vi ökar också möjligheterna att pendla kollektivt till de stora arbetsplatserna vid Ingelsta, Händelö, Herstadberg och Malmölandet, säger Mattias Näsström.
Han berättar att man analyserat siffror över antalet personer som reser och var de går på och av och därefter justerat linjedragningar och tider. Senaste gången det gjordes ett stort omtag i trafiken var 2020. Pandemin gjorde dock att siffrorna därefter blev svåranalyserade.
– Först kunde vi inte utvärdera resandet. Det är först nu vi ser hur det fungerat och då har vi sett att det finns saker att rätta till, säger Mattias Näsström.
Att kunna ta sig snabbt till resecentrum, är en sådan sak. Något som gjort att linjedragningen för de som reser från Smedby/Rambodal nu ändras.
– Förut (fram till måndag) gick den linjen till Söder tull och sedan västerut mot Himmelstalund. Därmed behövde man byta buss för att ta sig till resecentrum. Från och med måndag går den i stället förbi resecentrum och slutar i Herstadberg. Det minskar restiden med tio minuter, säger Mattias Näsström.
En annan linje som får en ny dragning är Lindöbussen. En linje som Östgötatrafiken fått mycket synpunkter på då bussarna ofta är fulla. Inga hållplatser förändras mellan Lindö och centrum, det är vägen ut mot Åby som får en ny sträckning, vilket gör att längre bussar kan sättas in på sträckan och därmed svälja mer folk.
– Vi har ett stort resande från Lindö in till stan på morgonen och ut till Lindö på eftermiddagen. Vi kan inte köra med ledbussar eftersom den bussen går på motortrafikled till Åby vilket kräver bälten, som inte finns i ledbussar. Genom att vi nu lägger om sträckan och inte kör på motortrafikled, kan vi sätta in större bussar och därmed får vi en större kapacitet, förklarar Mattias Näsström.
Då det inte kommer att köpas in några nya bussar, görs en omflyttning mellan linjerna. Och i samband med att linjedragningen till Vrinnevisjukhuset görs om, kommer boende i Vilbergen märka av att alla bussar inte kör genom stadsdelen längre.
– Flera turer kommer gå direkt via Gamla Övägen, säger Mattias Näsström och summerar att några får det lite bättre och några lite sämre i höstens tidtabell.
– Men i det stora hela blir det bättre för flera.