Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

"Lindö förstörs"

Högbro eller tunnel? Kommunens information om Norrleden, som får stora konsekvenser för Lindö och Berga, har varit skamligt dålig, menar Lars Malmquist och Tage Lindholm från villaföreningarnas styrelser. Därför anordnar de på tisdag ett informationsmöte i Lindö skola.

Ny trafikled runt stan, över Lindö kanal. Norrleden ska knyta ihop E 22 och E 4 och avlasta innerstan. Frågan är vilka konsekvenserna blir för Lindöborna.

Ny trafikled runt stan, över Lindö kanal. Norrleden ska knyta ihop E 22 och E 4 och avlasta innerstan. Frågan är vilka konsekvenserna blir för Lindöborna.

Foto: Titti Olovsson

NORRKÖPING2009-01-30 03:00
"Vet du att man projekterar en motorväg/tunnel i vår närhet?" står det på de flygblad som nu delas ut i brevlådorna i Lindö. Bakom flygbladen står den arbetsgrupp som Lindö Villaägareförening, där Lars Malmquist är ordförande, och Villaägarna i Östra Östergötland, där Tage Lindholm är styrelseledamot, bildade i kampen mot luktproblemen kring Agroetanol. Nu är det dags att agera igen - den här gången handlar det om den planerade Norrleden som ska knyta ihop E 22 och E4, via Lindö och Händelö, för att leda trafiken runt Norrköping och slippa genomfart genom stan. Ett miljardprojekt om vilket Lars Malmquist säger: - Det finns väl inget som kan förstöra Lindö så mycket som detta kan göra. Helst hade han och Tage Lindholm sett att Norrköping och Söderköping samarbetat om en förbifart, via Borg. För dem är det obegripligt att kommunen kan tänka sig en fyrfilig genomfartsled genom Lindöområdet. Fyra alternativ har presenterats för passagen över Lindökanalen. En 40 meter hög motorvägsbro, vid Bröderna Edstrand. En lägre öppningsbar bro. En 30 meter djup bergtunnel, under Lindöskolan och villorna där. Och en annan, s k sänktunnel, med färdiga sektioner, som kallas alternativ Väst. Det är det senaste alternativet som är det minst dåliga, menar arbetsgruppen i Lindö, som förordat det i sitt remissvar till kommunen och Vägverket, allra helst om den kan flyttas ytterligare en bit åt sydväst, mot Blixholmen. - Båda broalternativen är helt uteslutna, säger Lars Malmquist, med tanke på buller, stoft och avgaser för de boende i Lindö. Och den borrade bergtunneln skulle gå rakt under villornas 150 meter djupa bergvärmehål. Igår var det sista dagen för att lämna remissvar. Men för att ge allmänheten en chans att agera har arbetsgruppen bett om tre veckors extra tid och kallat till mötet den 3 februari. Kommunen har anordnat två informationstillfällen, i kommunhuset Rosen. Det senaste den 10 december, och det första två månader tidigare. Kort om tid och alldeles före jul. Aldrig något möte ute i Lindö. - Vi tycker att det är skamligt att kommunen har informerat så fruktansvärt dåligt, säger Lars Malmquist. Därför har man nu på egen hand agerat. Kommunen är inbjuden, och arrangörerna hoppas på stor uppslutning av Lindöbor. - Vi hoppas att det blir en diskussion och att det blir en reaktion från allmänheten här ute, att de ska vakna.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om