Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Lilla julafton för tågentusiaster

För fjärde året i rad samlades tågentusiaster i Laxholmskällaren för att köra modelltåg och tillströmningen av åskådare var stor.- Det här är ett gemensamt intresse vi har, berättade Jörgen Sandström som tagit med sig sonen William.

Lars Ljungberg och Lasse Herneklint var två av entusiasterna som kommit för att köra tåg.

Lars Ljungberg och Lasse Herneklint var två av entusiasterna som kommit för att köra tåg.

Foto: Titti Olovsson

NORRKÖPING2013-01-28 05:01

50 meter modelljärnvägsräls kanske inte låter jättemycket, men det är ett imponerande bygge som fyller upp precis hela Laxholmskällaren på Arbetets museum. Tågentusiaster tillhörande föreningen Modul Syd har tagit med sig moduler från flera olika platser i Sverige och byggt ihop ett föränderligt landskap där modelltåg av alla möjliga slag rusar fram. Sammanlagt är omkring 15 tåg igång på banan samtidigt.

- Det är väldigt intressant det här hur man kan få det att fungera i så stor skala, det är en kul värld och ganska spektakulärt, konstaterar Janne Asklöf som nyfiket studerar modellvärlden den här lördagseftermiddagen.

- Jag är här och rekognoserar idag, sen tar jag hit barnbarnen imorn, berättar han.

Byta erfarenheter

Lasse Herneklint har intagit positionen som stationsbas på en del av banan.

- Det är mycket att hålla reda på, här har vi ju infartstrafik från två håll. Det är mycket det som gör att det är kul att driva station, att det händer så mycket, säger han koncentrerat lutad över spåren.

- Vissa stationer måste vara bemannade så att det inte blir stockningar på spåren.

Han menar att det är uppfriskande att komma ut på den här typen av evenemang och dela erfarenheter med andra tågentusiaster.

- Hemma kör vi inte så mycket, utan där bygger vi mest. På en sådan här träff tar man intryck av varandra.

Första banan

Men vad är det som är så fascinerande med just tåg och modelljärnväg? Den frågan tycks inte vara helt enkel att svara på.

- Jag har ställt mig den frågan länge, men jag har inget riktigt svar, säger Tobias Harmström en av de yngre entusiasterna, för dagen uppsvidad i tjusig tågmössa, med ett snett leende.

- Det hänger i från 50-talet, när man föddes, jag fick min första bana när jag var fem år, säger Janne Asklöf.

Gemensamt intresse

Många delar i alla fall intresset. Det är trångt runt banorna när många passar på att kika ner i källaren och ta en titt på tågbygget. Åskådarna är intresserade och ställer frågor till höger och vänster.

Bland de fascinerade finns Jörgen och William Sandström, far och son med ett gemensamt intresse för just tåg.

- Vi åker inte så mycket tåg, utan det handlar mer om att titta på tåg, förklarar Jörgen.

- Vi brukar gå till stationen här i Norrköping tillsammans och titta på tåg.

Där hemma finns så väl Märklin-tåg som Brio-järnväg.

- Och vi brukar fika här på museet ibland för här finns det ju också Briotåg. Det stora intresset är tåg helt enkelt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om