Med 35 minuter på sig mellan flygets avsatta ankomsttid och den tid då flygbussen skulle gå från flygplatsen trodde Bo Axestam att han hade gott om tid. Men i söndagskväll landade kvällsplanet från Köpenhamn en halvtimme för sent på Kungsängen, något som enligt Bo Axestam inte är alls ovanligt.
– Men jag tänkte att om jag ger järnet så hinner jag springa genom terminalen och ut till flygbussen som gick några minuter senare, säger Bo Axestam.
Rent teoretiskt skulle det ha fungerat, om inte terminalens dörrar hade varit låsta så att gänget med passagerare fick vänta utanför flygplatsen.
– Vi stod där och trampade allihopa, berättar Bo Axestam.
Efter några minuter öppnades dörren för de ankommande resenärerna, men när Bo Axestam kom till busshållplatsen hade bussen åkt.
– Det hade varit bra om någon personal på flygplatsen sprungit och sagt till busschauffören att flygresenärer var på gång, men den där flygbussen lever sitt eget liv, säger Bo Axestam.
Han tycker att konceptet med en flygbuss är jättebra, men att det är samarbetet mellan de olika parterna som inte fungerar.
– På en så liten flygplats borde kommunikationen fungera bättre, säger han.
Han berättar att kommunikationen med resenärerna brast redan vid resans början. Flygets avgångstid från Köpenhamn flyttades fram ett flertal gånger och inte en enda gång fick resenärerna reda på vad det var som orsakade förseningarna.
– Cimber Air verkar inte ha någon respekt för människors tid, säger han.
Flygbussen, eller Flygbuss nr 100 som den egentligen heter, går på fasta tider och väntar inte in sina passagerare om ett flyg är försenat.
– Det är konstigt, begreppet flygbuss innebär ju att den är anpassad till flygtider och förseningar, säger Bo Axestam.
Bo Axestam konstaterar att den här händelsen inte är en stor sak i sig. Men menar att den är ett bra exempel på hur dåligt samarbetet flygbolag, flygplats och marktransport fungerar.
– Om Kungsängen ska kunna matcha Arlanda, Skavsta, SAAB så måste Kungsängen kunna erbjuda något som de andra inte har, säger han.
Han menar att småskaligheten är ett sådant exempel och att medarbetare på Kungsängen har en unik möjlighet till direktkontakt med passagerarna vilket skulle kunna förhindra att liknande händelser inträffar.