Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Låsta dörrar på flygplatsen

När Bo Axestam kom till Norrköpings flygplats i söndags fick han ett märkligt mottagande. Dörrarna in till terminalen var låsta och till följd av det dåliga samarbetet mellan berörda parter missade han flygbussen som inte väntade på de försenade resenärerna.

Bo Axestam blev utlåst från terminalen när han med flyg anlände till Norrköping vilket ledde till att han missade flygbussen som avgår på fasta tider. "Dåligt samarbete mellan de inblandade parterna" menar han. Foto: Robert Svensson

Bo Axestam blev utlåst från terminalen när han med flyg anlände till Norrköping vilket ledde till att han missade flygbussen som avgår på fasta tider. "Dåligt samarbete mellan de inblandade parterna" menar han. Foto: Robert Svensson

Foto: Robert Svensson

NORRKÖPING2008-04-11 08:09

Med 35 minuter på sig mellan flygets avsatta ankomsttid och den tid då flygbussen skulle gå från flygplatsen trodde Bo Axestam att han hade gott om tid. Men i söndagskväll landade kvällsplanet från Köpenhamn en halvtimme för sent på Kungsängen, något som enligt Bo Axestam inte är alls ovanligt.
– Men jag tänkte att om jag ger järnet så hinner jag springa genom terminalen och ut till flygbussen som gick några minuter senare, säger Bo Axestam.


Rent teoretiskt skulle det ha fungerat, om inte terminalens dörrar hade varit låsta så att gänget med passagerare fick vänta utanför flygplatsen.
– Vi stod där och trampade allihopa, berättar Bo Axestam.
Efter några minuter öppnades dörren för de ankommande resenärerna, men när Bo Axestam kom till busshållplatsen hade bussen åkt.
– Det hade varit bra om någon personal på flygplatsen sprungit och sagt till busschauffören att flygresenärer var på gång, men den där flygbussen lever sitt eget liv, säger Bo Axestam.


Han tycker att konceptet med en flygbuss är jättebra, men att det är samarbetet mellan de olika parterna som inte fungerar.
– På en så liten flygplats borde kommunikationen fungera bättre, säger han.
Han berättar att kommunikationen med resenärerna brast redan vid resans början. Flygets avgångstid från Köpenhamn flyttades fram ett flertal gånger och inte en enda gång fick resenärerna reda på vad det var som orsakade förseningarna.
– Cimber Air verkar inte ha någon respekt för människors tid, säger han.


Flygbussen, eller Flygbuss nr 100 som den egentligen heter, går på fasta tider och väntar inte in sina passagerare om ett flyg är försenat.
– Det är konstigt, begreppet flygbuss innebär ju att den är anpassad till flygtider och förseningar, säger Bo Axestam.
Bo Axestam konstaterar att den här händelsen inte är en stor sak i sig. Men menar att den är ett bra exempel på hur dåligt samarbetet flygbolag, flygplats och marktransport fungerar.
– Om Kungsängen ska kunna matcha Arlanda, Skavsta, SAAB så måste Kungsängen kunna erbjuda något som de andra inte har, säger han.
Han menar att småskaligheten är ett sådant exempel och att medarbetare på Kungsängen har en unik möjlighet till direktkontakt med passagerarna vilket skulle kunna förhindra att liknande händelser inträffar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om