TikTok-trend får apotek att agera

Allt fler barn använder avancerade hudvårdsprodukter som inte alltid är nyttigt för ung hy. Nu har Apotek Hjärtat infört 15-årsgräns för vissa produkter. "De kollar ju på sociala medier och blir inspirerade att testa", säger butikschef Madelene Lindström.

Madelene Lindström, butikschef på Apotek Hjärtat i Ica Maxi, Norrköping.

Madelene Lindström, butikschef på Apotek Hjärtat i Ica Maxi, Norrköping.

Foto: Patrik Selsfors

Norrköping2024-03-29 05:00

På senare tid har det lyfts fram att allt fler barn och unga använder sig av avancerade hudvårdsprodukter som till exempel antirynkkrämer – något knappast barn behöver. Det sprids en mängd videor på sociala medier som exempelvis TikTok där väldigt unga – ibland barn – ger tips på hudprodukter och metoder.

I siffror från Google på sökningar visar det sig också att antalet googlingar på "hudvårdsrutin" ökat med drygt 30 procent – till cirka 1 250 sökningar per månad – mellan 2022 och 2023. Detta enligt en undersökning av "Verso skincare". I Östergötland finns det tredje största intresset i landet bland länen. 

I undersökningen visar det sig också att det görs en hel del specifika sökningar på bland annat retinol, ett ämne som ska vara verksamt mot till exempel rynkor och solskador.

undefined
"Åldersgränsen ger oss möjlighet att ge råd om sunda hudvårdsrutiner utifrån behov, inte ideal, till såväl föräldrar som barn", säger Annika Svedberg, chefsapotekare på Apotek Hjärtat.

Det här har lett till att Apotek Hjärtat beslutat att införa åldersgräns för vissa avancerade hudprodukter, som exempelvis retinol. Man ska nu vara 15 år, ha fått godkännande av sina föräldrar eller ha ett hudtillstånd som motiverar att använda produkten.

– Åldersgränsen ger oss möjlighet att ge råd om sunda hudvårdsrutiner utifrån behov, inte ideal, till såväl föräldrar som barn, säger Annika Svedberg, chefsapotekare på Apotek Hjärtat.

Vi besöker Apotek Hjärtat på Ica Maxi i Norrköping där butikschef Madelene Lindström tar emot. Hon har upplevt att utbudet av skincare- och hudvårdsprodukter, främst för ansiktet, har ökat på senare år rent generellt.

undefined
Madelene Lindström, butikschef på Apotek Hjärtat i Ica Maxi, Norrköping.

Har ni märkt av trenden där barn intresserar sig mer för denna sorts produkter?

– Jag har frågat mina kollegor och det är lite delade meningar. Men vi såg en trend förra året där barn kom in och frågade efter prover. Vi har även upplevt att barn är inne med sina föräldrar och försöker få dem att köpa den här typen av produkter, förklarar Madelene Lindström.

– De kollar ju på TikTok och andra sociala medier också för den delen och blir inspirerade att testa.

undefined
Hyllan med hudvårds- och ansiktsprodukter har blivit mer välfylld på senare år.

Man inför alltså 15-årsgräns på vissa av de mer avancerade hudvårdsprodukterna, exempelvis AHA-syra, vitamin A där bland annat retinol och retinylestrar ingår, samt mekaniska peelingar.

– Barn har ju en annan typ av hud som håller på att utvecklas och den är tunnare än en vuxen persons hy. Det gör ju att den blir känsligare för den här typen av produkter, vilket kan leda till hudsjukdomar om det vill sig illa. Ja, och allergier som i värsta fall kan vara med i hela livet, säger Madelene Lindström.

Vad skulle du rekommendera för yngre som ändå vill ta hand om hyn?

– För barn och ungdomar som inte har några problem med sin hy räcker det gott med att tvätta med en mild tvål eller någon form av mild rengöring. Det räcker med att återfukta med en hudkräm utan parfym. Sedan finns ju de barn och ungdomar som har lite bekymmer med huden, som till exempel acne, och där finns det ju produkter vi kan rekommendera, förklarar Madelene Lindström.

undefined
Madelene Lindström visar en del av de produkter som det nu är åldersgräns på, bland annat retonoid och vitamin C-produkter.

– Det är viktigt att komma ihåg att det inte är en åldersgräns som gäller för dem som faktiskt har ett hudtillstånd som motiverar vissa medel.

Madelene Lindström menar att det är viktigt att föräldrar har koll på vad barnen ser på sociala medier.

– Men man ska veta att man kan komma in och fråga på apoteken om det är rimligt att mitt barn ska använda en viss produkt och vad vi rekommenderar.

Vi pratade med unga tjejer på stan för att höra hur de resonerar kring åldersgränsen. Gemensamt för alla vi mötte med var definitivt att sociala medier som TikTok är en källa till inspiration och tips kring hudvård. 

undefined
Astrid Gustafsson, 13, hämtar gärna inspiration från TikTok.

De beskriver att råden de fått från sociala medier inte alltid varit hjälpsamma – och ibland tvärtom. Astrid Gustafsson, 13 år, berättar om en händelse när hon testat en produkt från TikTok som inte spelat väl ut.

– Det var typ någon Smoothie Skin Serum som hade parfym i sig, och då reagerade min hud inte så jättebra på det, berättar hon.

undefined
Alva Lagerqvist, 18, hämtar hudvårdsinspiration från sociala medier. Och mamma!
undefined
Maja Enlund, 18, inspireras gärna av influencers.

– Influensers får ju betalt för att säga vissa saker, och den gick man väl på litegrann när man var 15-16 år, säger Alma Lagerqvist, 18 år.

Tjejerna vi träffade är mestadels positivt inställda till åldersgränsen.

undefined
Lily Lingren, 13, tycker att det är bra med en åldergräns, om det kan minska risken att ungas hud blir förstörd.

– Ja, det är väl bra för de som är lite yngre så inte deras hud blir förstörd om det är för starka krämer eller något sådant, säger Lily Lindgren, 13 år.

Produkterna

De ingredienser/produkter som kommer att innefattas av åldersgränsen är:

AHA-syra (t.ex. glykol-, mandel-, mjölk- och citronsyra)

BHA-syra (salicylsyra)

Vitamin A (retinol och retinylestrar)

Vitamin C

Enzympeeling

Mekaniska peelingar med fysiska korn

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!