Länspoliser är mc-trogna
När flera polisdistrikt tar bort polismotorcyklarna omorganiserar polisen i Östergötland.- Vi känner oss inte hotade, säger Dennis Örnborg, gruppchef på trafikpolisen.
När flera polismyndigheter i Sverige kanske tvingas ta bort sina motorcyklar breddar trafikpolisen i Östergötland sin verksamhet. - Vi känner oss inte hotade, vi har en så väl inkörd verksamhet, säger Dennis Örnborg, gruppchef. Foto: Niclas Sandberg
Foto: Fotograf saknas!
- Vi vill bredda vår verksamhet och det kan vi bland annat köpa in en off road-motorcykel. Den är lättare och gör det möjligt för oss att köra mer centralt och på annat material än asfalt, säger Örnborg.
Kostar för mycket
Den svenska polisen är på väg att slimma sin motorcykelorganisation, som i dag används för lite och kostar för mycket.
Många av polisens omkring 200 motorcyklar står i garagen och det är inte ekonomiskt försvarbart, anser poliskommissarie Ulf Börjesson vid Rikspolisstyrelsen (RPS). Han har därför upprättat en åtgärdsplan över hur mc-verksamheten ska se ut i fortsättningen.
Samtliga polismyndigheter ska senast den 31 oktober redovisa om de kan leva upp till RPS:s krav om hur mc-verksamheten ska bedrivas.
Ett krav är att motorcyklarna ska användas under hela säsongen, mellan april och november. Om myndigheterna inte kan använda sina motorcyklar tillräckligt effektivt ska de tvingas avveckla verksamheten vid årsskiftet.
I går hade trafikpolisen i Norrköping fyra polismotorcyklar ute. Dennis Örnborg körde en av dem.
"Bara fördelar"
- Jag ser bara fördelar med att köra motorcykel, framför allt nu när vägarna byggs så att vi ibland inte kommer fram med bil om det blir bilkö, säger han och berättar att polisen i Östergötland har en väl inkörd verksamhet.
- Och det har vi haft i många år. Dessutom finns det ett visst intresse från de yngre kollegorna, säger Dennis Örnborg.
Minskat intresse
Men så är det inte i alla distrikt.
- Intresset har minskat för alla specialenheter inom polisen, däribland mc-verksamheten, säger Ulf Börjesson till TT.
En direkt följd av åtgärdsplanen väntas bli färre förare och motorcyklar, men att de förare som kör kommer att göra det mer.
Nya uppgifter
I Östergötland planerar trafikpolisen att bredda verksamheten med motorcyklarna.
- Vi kanske kan använda dem mer vid räddningsinsatser, när vi letar efter försvunna och även inom närpolisarbetet. Det finns ju ett behov av att kontrollera mopeder, framför allt nu när vi har några som begår väskryckningar från moped, säger Örnborg.
Totalt har trafikpolisen i Östergötland tolv motorcykelförare.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!