Kardonbanan började byggas hösten 2017 och är en sju kilometer lång godsjärnväg som förbinder Södra stambanan med Norrköpings hamn. Kostnaden landar enligt prognosen på 669 miljoner kronor, varav Norrköpings kommun står för 260 miljoner.
– Det här betyder jättemycket för Norrköping och Norrköpings hamn. Vi investerar just nu 1,5 miljarder på att bygga ut vår hamn och satsa på miljövänlig logistik. Med Kardonbanan och den elektrifierade järnvägen rakt från hamnen stärker vi verkligen positionen i Norrköping som ett logistiknav för hållbara transporter. Det är jätteviktigt för miljön men även jätteviktigt för jobben, säger Olle Vikmång.
I förlängningen möjliggör Kardonbanan för bygget av Ostlänken, då man genom en kommande flytt av godshanteringen från centrala Norrköping frigör ytor för den nya stambanan. Alexander Santos, programchef för Ostlänken på Trafikverket, pratade om dagen som en viktig milstolpe. Han blickade framåt och pratade om fördelarna med Ostlänken.
– Det blir den ökning av kapaciteten som vi så väl behöver för att möta framtidens krav på hållbara transporter och hållbart resande, säger han.
Einar Schuch, regional direktör Trafikverket, lyfte framför allt miljönyttan med Kardonbanan. Nu kan det gamla industrispåret, där godstågen körs med diesellok, fasas ut och ersättas med de nya elektrifierade banan.
– Tittar vi på de svenska klimatmålen för transportsektorn så är de otroligt tuffa. Vi ska minska utsläppen med 70 procent till 2030 jämfört med 2010. När vi tittar på prognoserna ser vi att vi har en 50-60 procentig ökning av godstransporterna fram till 2040. Då krävs hållbara effektiva godstransporter, och det krävs en omställning. Järnväg och sjö är bra transportmedel och där blir Kardonbanan en viktig pusselbit.
En annan av talarna, landshövding Carl Fredrik Graf, instämde och framhöll att Kardonbanan är en viktig investering för ett livskraftigt Östergötland.
– Jag är helt övertygad om att det kommer stärka näringslivets tillväxt och underlätta miljöomställningen.
Han lyfte också fram de arkeologiska utgrävningar som gjorts i samband med bygget.
– De har lyft fram ett gammalt kulturlandskap och gett oss ny kunskap, både om Norrköpingsområdet och i det regionala perspektivet. Nu vet vi att redan under järnåldern blomstrade området.
Många var stolta under invigningen, men vägen dit har inte gått helt smärtfritt. 2019 upptäcktes att en nybyggd bro var så dålig att den behövde rivas. Under en period uppskattades att bygget var tio månader försenat, men efter vitesförelägganden mot entreprenören och en del ändringar i arbetet lyckades de komma ikapp.
Vad har varit den största utmaningen under bygget?
– Bara det att jobba parallellt med två organisationer är en utmaning, men det tycker jag vi har löst bra. Det som varit lite jobbigt är vår entreprenör. Det är kulturen och entreprenörens möjligheter att snabbt knyta underleverantörer till sig som skulle klara det här. De fick en tuff start i början och vi fick tänka om lite grann, säger Gunnar Cederberg, avdelningschef för mark och infrastruktur på kommunen.
– De utmaningarna har vi klarat av och det är viktiga erfarenheter att ta med oss framåt, säger Alexander Santos.
I höstas upptäcktes också att bygget skulle bli 58 miljoner dyrare än beräknat.
– Orsaken är brister i underlaget vi fick och att vi hade mer och svårare massor att hantera än vi trott.