Det var en natt i december förra året som kvinnan, som inte mådde bra, larmade hemtjänsten. De hjälpte henne tända belysningen. Men när kvinnan bad om hjälp att gå på toaletten blev det nej.
– Det kan du göra själv, sa hemtjänstpersonalen och lämnade brukaren, som har svårt att gå, ensam i bostaden.
Kvinnan blev ledsen och försökte då med hjälp av sin rollator att ta sig till badrummet på egen hand. Men innan hon kom till toaletten snubblade hon och kunde inte ta sig upp. Ett fat som stod på rollatorn ramlade också varpå det blev glassplitter på golvet som hon blev liggande i. Hon fick på nytt larma hemtjänsten.
Den berörda hemtjänstpersonalen hävdar att brukaren inte alls frågade om toaletthjälp.
Missförhållandet, anses som allvarligt, och har nu anmälts, enligt Lex Sarah, och kommer att utredas av Inspektionen för vård och omsorg, IVO.
Det är inte första gången nattpersonal nekar brukare med hemtjänst hjälp att gå på toaletten. I anmälan nämns ett tillfälle då man uppmanat brukaren att kissa i blöjan istället för att gå på toa.
– Man har sagt att brukaren kan utföra sina behov i inkontinenshjälpmedel, uppger den aktuella enhetschefen.
Den gången pratade chefen med berörd personal och informerade personalgruppen om klagomålet.
– Men de åtgärder var inte tillräckliga, skriver anmälaren som påtalar att det handlar om ett långsiktigt arbete att ändra personalgruppens värdegrund.
Enhetschefen, som inte vill prata med Folkbladet om det enskilda fallet, skriver att de kommer att arbeta aktivt, för att inte det här ska hända igen. Ett sätt: Att personal som jobbar natt ska vara med på gemensamma arbetsplatsträffar och få genomgå värdegrundssamtal.