Kungsängen för dyrt
- I Norrköping gör vi förluster, men i Linköping tjänar vi pengar, säger Skyways VD Jan Palmér.Och visserligen har Linköpings flygplats nu något fler resenärer. Men förlusterna på Kungsängen beror framför allt på, att det är så mycket dyrare där.
Skyways går med förlust i Norrköping, men tjänar pengar i Linköping, berättar företagets VD Jan Palmér. FOTO: SCANPIX
Foto: Fotograf saknas!
- Även om vi ju har marknadsfört att man ska kunna åka från båda ställena. så räcker det nu med ena stället på helgerna, konstaterar Jan Palmér.
Dyrare här
90 procent av passagerarna från de båda flygplatserna reser i tjänsten, ett resande som ju ligger lågt i helgerna. Men nog kan det vara ett dåligt omen för Kungsängen att Skyways i valet mellan de två föredrar Linköping.
Jan Palmér vill inte uppge, hur stora förlusterna är i Norrköping. Starkt bidragande orsak är, att de årliga expeditionstjänsterna är fyra milj kr dyrare på Kungsängen än i Linköping. Jan Palmér har dock ingen kritik mot Nordic Aero Handling, som sköter om den saken.
- Nej, det är flygplatsens konstruktion som gör att de måste hålla en viss personalnivå. Kungsängen kan inte klara sig med så lite folk som man gör i Linköping, säger Palmér.
Sämre kontakt
Medan Linköpings flygplats ökat sitt passagerarantal något under året har Kungsängen bara rasat. Att flyga från Östergötland är dyrt. Privatresenärerna har i hög utsträckning övergått till lågprisflygets Skavsta, och även Arlanda. Också företagen tenderar nu att välja lågprisflyg, när så är möjligt.
- Vi jobbar med att anpassa vår produktion så att vi kan få ekonomin att gå ihop, säger Palmér. Vi hoppas att flygmarknaden ska vända, och att det ska bli en positiv trend igen.
Han beklagar att kontakten med kommunledningen i Norrköping är sämre än på ett antal andra håll:
- Kommunerna brukar vara mer engagerade, särskilt når vi är den enda flygoperatören. Här blir det lite väl mycket kommunikation genom tidningarna. Har man bättre kontakt så kan man ju närmare diskutera olika möjligheter.
Gemensam tidtabell
Det är nu flera månader sedan Skyways lade fram ett förslag till "saxade" avgångar, dvs ha en gemensam, anpassad tidtabell för båda flygplatserna. Man skulle kunna åka ut från Norrköping men komma åter via Linköping. Här krävs dock transporter mellan flygplatserna.
- Lägga om tidtabellerna kan vi göra. Men vi kan inte köra mellan flygplatserna på något bra sätt. Det tycker vi att flygplatserna och kommunerna ska kunna komma överens om, det här måste vara en lokal fråga. Sedan kan det vara bussar, eller taxi, eller något annat, säger Jan Palmér.
- Men, tillfogar han, jag kan också mycket väl förstå om vårt förslag är svårt att ta ställning till. Var och en vill ju ta vara på sina egna intressen.
Inget har hänt
Något mer än att "titta på saken" har heller inte avhörts från de båda kommunledningarna. Trots att de förklarat sig positiva, och även lagt fram ett förslag om gemensamt driftbolag för flygplatserna. Inte heller den frågan tycks dock ha avancerat något nämnvärt.
I våras gick nya flygbolaget Swedjet ut med braskande besked om att redan efter sommaren sätta in jetplan mellan Norrköping och Köpenhamn, sex turer om dagen. Men starten har skjutits upp om och om igen, och enligt senaste budet hoppas man nu vara i luften in på nästa år.
Jan Palmér säger, att Skyways inte brukar kommentera konkurrenter - men uttrycker i varje fall vissa tvivel:
- Vi har har också tillgång till jetplan, och om det funnits möjlighet att sätta in dem i Norrköping hade vi naturligtvis gjort det. Men vi skulle aldrig ens komma på den tanken, och vi har mycket svårt att förstå hur någon skulle kunna få ekonomi i det.
Finns frågetecken
Hur länge till kan då Skyways ta förlusterna på Kungsängen?
- Ett tag till, säger Jan Palmér. Vi hoppas att läget blir bättre genom de åtgärder vi nu vidtar. På kort sikt klarar vi det, men på några års sikt finns det ju frågetecken.
- Fast det borde ju alltid finnas behov av affärsflyg i Norrköping, med så många stora industrier runt omkring. Men säkert skulle det vara positivt med samordning till en enda flygplats i länet.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!