Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

"Kungsängen det enda alternativet"

På måndag tar kommunstyrelsen i Norrköping ett uttalande i flygplatsfrågan för Östergötland och det är ett uttalande där tonen skärps i den pågående debatten, om Linköpings eller Norrköpings flygplats är den bästa för framtiden.

NORRKÖPING2005-02-05 06:00
- Kommunstyrelsen i Norrköping ställer upp mangrant bakom det här uttalandet, som visar att vi anser Norrköpings flygplats som det enda framtida alternativet till en flygplats för regionen, säger kommunalrådet Mattias Ottosson (s).

<B>+ Och Linköpings flygplats?</B>
- Vad som ska hända med den i framtiden får Saab och Linköpings kommun fundera på, men för vår del framhåller vi nu att Norrköpings flygplats är enda alternativet till en kommande regional flygplats för Östergötland med omnejd. Vi har enda flygplatsen i Östergötland som kan ta emot riktigt stora flygplan, dessutom på en gång.
- Och med en större satsning på Norrköpings flygplats hoppas vi få bättre fart på fraktflyget och fortsatt utveckling av chartertrafiken, förhoppningsvis också med något framtida lågprisflyg som alternativ, säger Mattias Ottosson.

<B>+ Men ni nämner inte Skavstas flygplats i Nyköping som ett hot, utan enbart Arlanda?</B>
- Enligt vår information är det framförallt från Arlanda som många östgötar reser idag och det är därför vi nämner den i vårt uttalande.
Så här ser uttalandet ut i sin helhet, som kommunstyrelsen i Norrköping tar vid sitt möte på måndag:

"Norrköpings flygplats är den enda flygplats i regionen som redan idag uppfyller de krav som ställs på en modern flygplats, vilken ska kunna trafikeras med större plan, både för reguljärflyg och chartertrafik.
Landningsbana, terminalbyggnad och parkeringsplatser är dimensionerade för att klara en intensiv trafik med ett stort antal resande.
Flygplatsen kan idag utan problem och utan extra investeringar ta hand om 500.000 flygresenärer om året.
I den nuvarande situationen med sämre flygförbindelser väljer allt fler resenärer att flyga från Arlanda, som har avgångar som motsvarar marknadens krav. Om denna utveckling fortsätter minskar möjligheterna att upprätthålla flygtrafik i vår region.
Därför är det nödvändigt att samhällets alla aktörer, från näringsliv till Campus och kommunen, kraftsamlar för att få fler operatörer och ökad trafik till Kungsängen i Norrköping.
Det är uppenbart att regionen inte kan stå utan flygplats. Det skulle vara förödande för näringslivet och för regionens fortsatta utveckling.
För kommunstyrelsen i Norrköping är det självklart att flygplatsen i Norrköping ska ha en central roll när framtidens regionala, nationella och internationella transportsystem planeras.
Ska denna utveckling bli lyckosam krävs att framtida flygförbindelser bättre motsvarar östgötarnas, näringslivets och övriga resenärers krav på bekväma och tidsanpassade turer."
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om