Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Kunden fixar priset själv

NORRKÖPING
- Det är enklare, snabbare och bekvämare för kunden.
Så säger Lena Pernes hos Coop Forum på Ingelsta, om det nya betalningssystemet "Shop Express" som startade igår i varuhuset.
Ett system som går ut på att kunden själv registrerar sina inköpta varor med en handscanner före utgångskassan, där man sedan bara betalar totalsumman.

Här är kunden på väg ut i varuhuset med scannern i högsta hugg, för att registrera de varor som sedan plockas ner i påsarna.
FOTO: ROBERT SVENSSON

Här är kunden på väg ut i varuhuset med scannern i högsta hugg, för att registrera de varor som sedan plockas ner i påsarna. FOTO: ROBERT SVENSSON

Foto: Fotograf saknas!

Norrköping2002-10-23 00:00
- Det går mycket snabbare, än i de traditionella utgångsköerna, där man måste plocka upp varorna ur korgen och sedan plocka ner dem i påsarna.
- Här packar du ner varorna i påsar varefter du köper och registrerar dem när du går runt i varuhuset.

<B>? Men är det inte risk att man "glömmer" att registrera en vara, som hamnar nere i en påse?</B>
- Jo, det kan förstås hända av misstag och därför säger systemet till om en avstämning, en sorts stickprovskontroll, där man plockar upp varorna på bandet och kollar manuellt att allt verkligen är registrerat.
- Det är ju bra både för oss och för kunden, eftersom kunden även kan tänkas ha för mycket inköp registrerat i scannern om man exempelvis lagt tillbaka en vara utan att registrera bort den igen.

<B>? Så ni är inte rädda för ökat snatteri?</B>
- Nej, vi har kollat med andra varuhus, exempelvis Bromma som haft det här systemet sedan 1998 och där har inte svinnet ökat, säger Lena Pernes.

<B>? Hur är intresset från kundernas sida?</B>
- Det är stort och vi har redan fått in 1.200 anmälningar från kunder som är intresserade att använda scannern. Våra enda krav är att kunden är minst 18 år och har vårt eget medmerakort.
Varuhuschef Leif Folkesson är lika entusiastisk över det nya betalningssystemet:
- I en förlängning kan man även tänka sig att kunden själv registrerar totalsumman i en utgångskassa och därmed sköter sig helt och hållet själv.
- Samtidigt kan vi då använda vår personal till att hjälpa kunderna mer inne på varuhuset istället för att de sitter i kassorna.
- Det är även positivt för personalen, eftersom kassajobbet sliter hårt på ryggar och axlar och därför har vi ett rotationssystem med olika arbetsuppgifter inom varuhuset.

<B>? Kommer det här även att innebära färre anställda i framtiden?</B>
- Kanske på lång sikt, men just nu är huvudorsaken till nya betalningssystemet att göra det enklare och snabbare för kunderna.
Tilläggas kan att Coop även har kvar sina vanliga traditionella kassor, för de som inte vill scanna själva.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om