– Vi har hela tiden tagit för givet att man bygger Ostlänken både som höghastighetsförbindelser mellan Stockholm och Göteborg och Stockholm och Malmö, men man bygger också för att underlätta den regionala trafiken i vår region, säger Lars Stjernkvist (S), ordförande i kommunstyrelsen i Norrköping.
– Då drar man banan där det finns viktiga knutpunkter, till exempel Norrköping, och Skavsta, som är en flygplats med ett par miljoner passagerare per år, ungefär tjugo gånger större än Norrköpings och Linköpings flygplatser.
– Nu har Trafikverket lagt ett förslag som innebär att man ska dra höghastighetståget en bit ifrån Skavsta flygplats. Ska man åka till Skavsta får man alltså åka med tåg som går in på en bibana, ifrån höghastighetsbanan, säger Lars Stjernkvist.
Det skulle innebära att många tåg blåser förbi Skavsta flygplats.
– Förbindelserna mellan till exempel Norrköping och Skavsta blir inte så bra som om stationen låg på höghastighetsbanan.
– Jag är förvånad över att förslaget kommer nu. Det har i och för sig funnits en diskussion hela tiden om att det är viktigt att man inte har för många stopp, utan att tågen snabbt kan ta sig från Stockholm till Göteborg.
– Men sedan jag har upplevt att under de senaste åren så har det ändå varit så att utvecklingen allt mer har gått i riktning att också tillgodose de regionala behoven.
Nyköpings kommun har reagerat mot Trafikverkets förslag, och Norrköpings och Linköpings kommuner ställer sig nu bakom Nyköping.