JO framhåller att polisens sega hantering i fallet stått i kontrast till de inblandade åklagarnas agerande, som kommit med flera påminnelser och direktiv.
Kvinnan ska ha blivit skuldsatt av bedrägeriet, enligt den anmälan som gjorts av hennes gode man.
Själva anmälan kom till polisen den 14 februari 2011, då målsägaren och dennes gode man anmälde ett misstänkt grovt bedrägeri. Bland annat genom att en tidigare god man ska ha betalat egna räkningar med målsägarens pengar.
Den 18 februari 2011 inleddes förundersökningen och en handläggare vid polisen utsågs. Åklagare utsågs som förundersökningsledare den 7 mars, men nästa åtgärd vidtogs först den 21 november, efter att flera förhör hållits och fyra banker kontaktats.
Under tiden 18 oktober 2012 till 25 juni 2013 utförs olika utredningsåtgärder av polisen och den 22 augusti 2013 är ärendet klart för slutgenomgång.
Den långa utredningstiden anser JO inte vara acceptabel och myndigheten kommer nu att verka för att de regler och snabbare rutiner som finns, ska följas.
Polismyndigheten skyller på att man under den här tiden haft en onormalt stor arbetsbörda, med flera stora och omfattande utredningar, som man prioriterat., då dessa utredningar haft högre straffvärde.
Dessutom svarar polisen att flera rutinerade och erfarna utredare lämnat polismyndigheten och ersatts av mindre rutinerade utredare. Men man påpekar att man tillfört bedrägerienheten nya resurser, för att underlätta den framtida arbetssituationen.