Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Kriscentret varvar ner - har kontaktat alla hemkomna

I dag, onsdag, är sista dagen för det kriscenter som, de senaste veckorna med säte i Hedvigs prästgård, funnits i Norrköping efter flodvågskatastrofen.
Kriscentret har kontaktat samtliga Norrköpingsbor, som kommit hem från katastrofområdena.

Kriscentret i Hedvigs prästgård stängs idag. Samtliga Norrköpingsbor som kommit hem från katastrofområdet har kontaktats. Kommunens krisgrupp går dock fortfarande att nå på telefonnummer 011-15 23 43. Carin Thyrén på bilden är en av de som arbetar i krisgruppen.  
FOTO: ROBERT SVENSSON/ARKIV

Kriscentret i Hedvigs prästgård stängs idag. Samtliga Norrköpingsbor som kommit hem från katastrofområdet har kontaktats. Kommunens krisgrupp går dock fortfarande att nå på telefonnummer 011-15 23 43. Carin Thyrén på bilden är en av de som arbetar i krisgruppen. FOTO: ROBERT SVENSSON/ARKIV

Foto: Fotograf saknas!

NORRKÖPING2005-01-19 06:00
Fortfarande kommer dock telefonnumret 011-152343 att finnas för den som så behöver. Men samtalen och hjälpen kommer hädanefter att länkas in i den vardagliga verksamhet, som bedrivs.
Kriscentret har utgjorts av Norrköpings kommuns socialtjänst, kyrkan samt landstingets kris- och katastrofgrupp.
Enligt Carl Selling på kommunens informationsenhet har kriscentret kontaktat samtliga de 167 Norrköpingsbor, som återvänt från katastrofområdena.

Det värsta
Man har också varit i kontakt med anhöriga till de fem Norrköpingsbor, som saknas efter vistelse just i katastrofområdet - och där ju det värsta då måste befaras.
I samtliga fall har kriscentret erbjudit stöd.
- I de fall där man har tackat ja har det visat sig att personerna ofta inte orkat ta sig till kriscentret, utan det har blivit hembesök hos dem i stället, säger Selling.
- Däremot har kriscentret fungerat mycket bra som arbetsplats.
Han omtalar vidare att många av de inkommande samtalen inte har gällt vederbörande själv, utan oftare då någon anhörig som inte varit sig lik efter hemkomsten och där man kunnat oroa sig för den psykiska statusen.

Knapphändiga uppgifter
Att leta rätt på och söka kontakt med alla de 167, som rapporterats hemkomna, har varit ett tidskrävande arbete. Ofta har också uppgifterna om vederbörande varit knapphändiga.
Selling anger inga siffror för hur många som själva sökt. Kriscentrets inställning är också, omtalar han, att det inte handlar om hur många som sökt utan om den hjälp, som man kunnat ge.
Klart är dock, även i avsaknad av exakta tal, att kontakten i den helt övervägande delen av fallen åstadkommits genom att kriscentret vänt sig till vederbörande för att ställa frågan, om han/hon behövt hjälp.
- Och även om många då sagt att de klarar sig ändå, så är det i alla fall ingen som har varit negativ till kontakten, konstaterar Selling.
Han påpekar också, att insatsen inte ses som avslutad:
- Med alla dem som vi haft kontakt kommer ny kontakt att tas om 3-4 månader.
- Det kan ju hända att man visserligen tyckte det kändes skönt att komma hem. Men att man sedan efter en tid upptäcker, att man inte riktigt landat ändå.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om