Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Köttgurgel med kraft

SCAR SYMMETRY The Crash, Skandiateatern Publik: några hundra 

Norrköping2010-02-27 12:48
n Jag tar mig friheten att anta att köttgurgel inte är ett ord som finns i den genomsnittlige Folkbladet-läsarens vokabulär. Men det kan inte hjälpas. Köttgurgel är det enda riktiga ordet att använda för att beskriva Roberth Karlssons sång där han hämtar kraft djupt inifrån och förvrider stämbanden till oigenkännlighet innan ljudvågorna lämnar munnen. Mer köttgurgel åt folket! Det är som brutalt balsam för själen, riktigt mästerligt utfört.Karlsson har annars tillsammans med likaledes Finspångsfostrade sångaren Lars Palmqvist riktigt stora skor att fylla. Efter tre plattor valde Scar Symmetrys synnerligen skicklige originalsångare Christian Älvestam att hoppa av skutan och in kom firma Karlsson/Palmqvist. Karlsson tar som beskrivet ovan hand om de lite mer gutturala lätena medan Palmqvist kammar den svarta kalufsen och sjunger rent. De sköter sin uppgift med den äran när de tar scenen i besittning så gott som på hemmaplan.Glädjande är också att Scar Symmetry fortsätter att vända ryggen åt allt vad förinspelat fusk heter. Melodic death metal är en svår genre. Att blanda hård metal med mer välputsade partier är lättare sagt än gjort och det är alldeles för många band som vill men inte riktigt kan. I en studio kan vilken groteskt grymtare som helst sjunga tvålfagert efter hundra tagningar, live är det betydligt svårare att få till det. Något som gjort att allt för många band inom genren kör med förinspelad skönsång för att slippa göra bort sig.Men inte Scar Symmetry. När de beträder scenen är det äkta vara som gäller. Stora delar av setet byggs upp kring materialet från senaste skivan "Dark Matter Dimensions" - första inspelningen med bandet som Karlsson/Palmqvist medverkar på - men det finns naturligtvis också utrymme för äldre publikfavoriter. Efter att The Iconoclast öppnat hela kalaset är det melodimassakrer som "Chaosweaver", Mind Machine och inte minst avslutande trallmonstret The Illusionist som är de riktiga karamellerna.Scar Symmetry levererar, det är det inget snack om. De handlar som snuskigt skickliga musiker som levererar minsta lilla trumfill eller ekvilibristiskt gitarrsolo klockrent, men skickligheten har sitt pris. Dels för att bandet har en tendens att krångla till saker för sig och göra sina låtar mer tekniskt avancerade än nödvändigt. Dels för att det går ut över inlevelsen.Tre sjättedelar av Scar Symmetry framstår som lite smånördiga studiorävar som hellre spelar än agerar där uppe på Skandiateaterns tiljor. Det ligger nog en hel del sanning i den beskrivningen dessutom.Som välspelad musikupplevelse är kvällen på The Crash ändå värmande och det som ekar mellan trumhinnorna på väg ut i den blaskiga fredagsnatten är Roberth Karlssons mustiga köttgurgel.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om