Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Köper spårvagnar från Berlin - igen

Norrköpings kommun är nu på gång att köpa fem begagnade spårvagnar från Berlin.
Beslut ska tas av kommunstyrelsen på tisdag. Det förutsätts, att kommunen ska få statsbidrag till inköpen.

Rätta färgen. Gula är de i och för sig redan, spårvagnarna som Norrköping troligen ska köpa från Berlin. Här har vi en av de fem, ännu på plats i den tyska huvudstaden.

Rätta färgen. Gula är de i och för sig redan, spårvagnarna som Norrköping troligen ska köpa från Berlin. Här har vi en av de fem, ännu på plats i den tyska huvudstaden.

Foto: Fotograf saknas!

NORRKÖPING2004-05-28 06:00
Just i år 100-årsjubilerar ju Norrköpings spårvägar, samtidigt som kommunen är helt inställd på att satsa på spårvagn även i framtiden.
Men då måste vagnparken förnyas, och principbeslut om det nu aktuella köpet har också tagits av kommunfullmäktige. Eftersom spårvagnarna fanns med i partiuppgörelsen om infrastrukturen på riksnivå nyligen räknar man också med statsbidrag.

Klarar inte själv
Att Norrköpings kommun inte själv klarar av att köpa helt nya spårvagnar har man länge haft klart för sig, sådana tillverkas i alltför stora serier.
Men också alternativet att hänga på någon större europeisk stad, när den köper spårvagn, har visat sig vara ogenomförbart. Återstår då att köpa begagnat, vilket också är vad det nu handlar om.
Det är Berliner Verkehrsbetriebe, i den tyska huvudstaden, som har några spårvagnar över. Det är låggolvsvagnar (vilket också är ett krav, spårvagnarna ska vara tillgängliga även för äldre och handikappade) av samma typ, som redan trafikerar Norrköpings gator. De uppges dock vara förbättrade både när det gäller passagerar- och förarmiljön.
Tre av vagnarna är bara ca ett år gamla, medan två är ca tio år. Sammanlagda priset för kvintetten är ca 83 milj kr. Totalkostnaden beräknas dock bli kring 100 milj kr - eftersom transport, anpassning till drift i Norrköping, utbildning m m tillkommer.

Tid att godkänna
Banverket har i budget för 2005 anvisat 20 milj kr i bidrag, och ytterligare 20 milj kr finns avsatta för år 2007 i verkets långtidsplan.
Affären ska nu godkännas av köpare och säljare, vilket ska ske under juni månad. De nya vagnarna ska sedan kunna vara i trafik i Norrköping till sommaren och hösten nästa år.
De fem vagnarna ska ersätta de tio s k M67:or, som inköptes just år 1967. De är idag gammalmodiga, och i stort behov av att bytas ut.
Som en liten poäng kan nämnas att också Norrköpings allra första spårvagnar, de som började rulla den 10 mars 1904, kom från Berlin. Som var pionjärstaden i Europa, när det gällde det nya transportmedel som de eldrivna spårvagnarna då var.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om