Konsumentvägledaren: Lusläs villkoren
Efter att ha tittat närmare på sms-företaget Wixawins hemsida konstaterar konsumentvägledaren Arja Raumala att företaget håller sig till reglerna. - Ännu en gång måste vi uppmana folk att läsa villkoren noggrant innan de svarar eller kryssar i något, säger hon.
Jan Wadström fick byta nummer till mobilen för att få prenumerationerna att sluta.
Foto: Sandberg Niclas
- Det framgår i pop-up fönstret på internet att det är en prenumeration och att varje sms som deltagaren mottar kostar 15 kronor, säger Arja Raumala.Men om någon annan anmält ditt telefonnummer i tävlingen på internet är villkoren inte lika tydliga. Då får du ett sms som förklarar att tävlingen kostar 15 kronor per sms. Att det är de sms som företagen skickar ut som deltagaren får betala för framgår inte. Om du då skickar tillbaka koden och sedan inte bryr dig om frågorna blir det kostsamt.Många skummisar
Konsumentvägledarna i Norrköpings kommun får ofta frågor om sms-tjänster, men oftast handlar det om dyra ringsignaler som barn beställt utan föräldrarnas vetskap.- Det finns väldigt många skumma företag i den här branschen och det gäller att se upp, säger Arja Raumala.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!