Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Kommunen vill ha Ostlänken tidigare

NORRKÖPING
Norrköpings kommun är, i sitt remissvar, i stort sett nöjd med satsningarna i Banverkets framtidsplan.

Norrköping2003-03-22 00:00
Men anser likväl, att både det ena och det andra borde tidigareläggas.
Kommunstyrelsen lär på tisdag följa det förslag till remissvar, som nu finns. Där hävdas att Ostlänken, som en viktig del av den tänkta Europabanan Stockholm-Hamburg, bör flyttas bakåt i tiden. Också ombyggnaden av Norrköpings resecentrum bör tidigareläggas, heter det.
Bra är däremot att utbyggnaden av Ostlänken inleds med sträckan Norrköping-Linköping, varefter de nuvarande spåren där kan användas till regional trafik. Kommunen ska ta fram planer för därvid aktuella pendeltågsorter - Kimstad, Norsholm, Eksund, Åby.

<b>Också viktigt</b>
Den framtida pendeltågsstationen i Kimstad ska placeras så, att man längre fram kan bygga ut tågförbindelserna Finspång-Skärblacka-Kimstad.
En annan viktig järnvägsutbyggnad är förlängning av godsspåret till Braviken, så att det når fram till hamnen på Händelö.
Ny spårväg till Ringdan-sen/Ensjön är, heter det vidare, planerad till 2005-2006. En utbyggnad som, till yttermera visso, sägs vara bara en etapp i den fortsatta utbyggnaden av spårbunden trafik ända bort till Söderköping.
Ska det här fungera måste problemet med Söder Tull lösas. Medel till den ombyggnaden finns, påpekas det, upptagna i kommunens investeringsplan för nästa år.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om