Kommunen tar nya cykeltag
Med 1998 års cykelplan har, medger de ansvariga, inte särskilt mycket hänt. Men nu tas nya tag. En ny cykelplan är på gång.Där öses lovord över cykeln som ett på många sätt överlägset fortskaffningsmedel. Ett rejält huvudnät med 12 stora stråk står på önskelistan.
Ett överlägset fortskaffningsmedel. Men för att Norrköping ska bli en riktig cykelstad krävs 200 000 miljoner kr. FOTO: SCANPIX
Foto: Fotograf saknas!
Hittills har dessvärre, konstateras det, cykeltrafiken fått nöja sig med det som blivit över när övriga trafikslag fått sitt. Ska cyklandet kunna utvecklas måste kommunen ha ett sammanhängande cykelnät, vilket saknas idag.
Cykel i stället
Studier visar att 10-50 procent av bilresorna under 5 km kan överföras till cykel. I Norrköping är ca 70 procent av bilresorna under 5 km. Teoretiskt finns här alltså stora möjligheter. Vidare beskrivs kombinationen av cykel och kollektivtrafik som ett bra alternativ vid resor på över 5 km.
Med säkrare skolväg och riktade kampanjer skulle fler ungdomar kunna fås att cykla till skolan, i stället för att skjutsas med bil av föräldrarna.
Cykeltrafiken underlättas av att man låter stadens expansion ske inåt, alltså förtätar det som redan finns i stället för att fortsätta vidare ut på landsbygden.
Köra i 30
Säkra cykelavfarter måste tillskapas, så att bilarna där inte kör fortare än 30 km/tim. Om det ska vara attraktivt att cykla måste vägen också kännas trygg och trevlig,o ch förmedla upplevelser från omgivningen. Framkomligheten måste vara såpass god, att det går att trampa på i ca 30 km/tim.
En viktig sak är vägvisningar för cyklisterna, något som har flera fördelar. Det blir lättare för cyklisterna att nå sina mål på effektivaste sätt, och det då också via stråk som är trafiksäkra. Sådana vägskyltar för cykeltrafiken finns idag i Linköping men lyser med sin frånvaro i Norrköping.
Cykelplanen har sammanställts av gatu- och parkkontoret och är nu ute på remiss till olika kommunala organ. Som målsättning anges att på tio år fördubbla cykeltrafiken samtidigt som antalet trafikskadade cyklister fås att minska.
Investeringar krävs
Om allt det här ska kunna bli av krävs dock kontinuerliga investeringar. Nya cykelbanor måste anläggas och gamla rustas upp, god belysning måste skapas m m.
För detta krävs en hel del i investeringsväg, sammanlagt alltså någonstans kring 200 milj kr.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!