Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Kommunen hjälper Alstom

NORRKÖPING
- Vi är nöjda med det här. Men vad vi verkligen vill ha är en helt ny väg.
Det säger Alstoms skeppningschef Carl-Eric Andersson i samband med att Norrköpings kommunledning lovar förbättra genomfarten för Alstom till hamnen.

Kommunalråden Mattias Ottosson och Eva Andersson (Norrköping) samt Stig Andersson (Finspång) är nöjda med de nya åtgärder, som nu sätts in för Alstoms transporter.
FOTO: NICLAS SANDBERG

Kommunalråden Mattias Ottosson och Eva Andersson (Norrköping) samt Stig Andersson (Finspång) är nöjda med de nya åtgärder, som nu sätts in för Alstoms transporter. FOTO: NICLAS SANDBERG

Foto: Fotograf saknas!

Norrköping2002-08-14 00:00
Som Folkbladet redovisade igår ska åtgärder vidtas mot spårvägsledningar mm, som hindrar Alstoms jättetransporter från Finspång till Norrköpings hamn.
Det gäller dels från Östra Eneby kyrka till De Geersgatan, dels vid Resecentrum. Här måste nu spårvägsledningar monteras ner varje gång Alstoms transporter ska förbi, och att sedan få upp dem igen tar ett par timmar.
Därför sker transporterna oftast nattetid - annars måste ju buss sättas in i stället för spårvagnarna.
Kommunalrådet Eva Andersson omtalar, att de 3 miljonerna ska tas fram genom omfördelning av investeringsbudgeten. Det betyder att tekniska nämnden kan ta beslutet den 15 augusti, varefter arbetena kan sättas igång.

<b>Hydrauliskt</b>
Hydrauliska anordningar ska installeras på de båda sträckorna, så att ledningarna kan hissas upp när Alstoms bilar ska passera. Sedan kan de då lika behändigt hissas ner. Allt går då på en kvart i stället för flera timmar, det kan till och bli bli möjligt att klara av passagen mellan två spårvagnsturer. Mot slutet av december ska det nya vara i bruk.
Kommunledningen i Norrköping (Eva Andersson och kommunstyrelsens ordförande Mattias Ottosson) samt Finspångs kommunalråd Stig Andersson deltog på tisdagskvällen i en Alstomtransport, hela vägen från Finspång till Norrköpings hamn.
Därvid kunde då alla problematiska ställen uppmärksammas.
Den här gången var det delar av turbiner på "bara" 72 ton som kördes, en på vardera lastibilen. Som mest kan det handla om 212 ton. Då går det åt över 30 meter långa ekipage.

<b>Ny passage</b>
Redan har det byggts en ny passage rakt över rondellen Finspångsvägen-Hagagatan, och just den här kvällen togs den i bruk för första gången.
Också en del annat har redan gjorts,
- Det här är viktigt för både Norrköping och Finspång, säger Mattias Ottosson. Det är faktiskt 4-500 Norrköpingsbor som jobbar på Alstom, man kan säga att det är en av Norrköpings största industrier.
- 2.100 arbetstillfällen på Alstom, säger Stig Andersson som kan det mesta om företaget. Sedan är det flera hundra som jobbar åt företaget runtikring, i Sonstorp till exempel.
För Finspång är det här en jätteviktig fråga, och Norrköpings kommun ska ha beröm för att ha agerat så snabbt.
Nästa steg blir väl att, någon gång, förlänga väg 51 förbi Marieborg så att den tunga trafiken inte behöver köra genom stan.
Den nuvarande påtvungna passagen via Finspångsvägen och Norra Promenaden är naturligtvis på alla sätt olämplig.
- Sedan hoppas vi förstås på länken över Händelö. Men den ligger väl 10-15 år framåt i tiden, säger Ottosson.
Alstoms skeppningschef Carl-Erik Andersson säger att företaget kör cirka 40 tunga transporter till Norrköpings hamn varje år.
Det handlar då om gas- och ångturbiner, samt delar av turbiner.
- Men vi hoppas kunna expandera så att det blir i varje fall en gång i veckan.

<b>Ny väg ett måste</b>
De förbättringar som nu är på gång är bara bra.
Men det finns, betonar Andersson, ett avgörande problem - själva den trånga gamla 51:an.
- Vägen, vi måste vi en ny väg. Punkt slut, säger Andersson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om