Kommunen får allvarlig kritik
Under tre år på högstadiet har en elev på en grundskola i Norrköpings kommun knappt varit i skolan. Skolinspektionen riktar allvarlig kritik mot kommunen och ansvarig rektor på skolan.
Rektorn på skolan får kritik för att ha brustit i sin utredningsskyldighet av elevens stödbehov. Och Norrköpings kommun får kritik för att inte ha tagit det ansvar som ligger på kommunen, enligt skollagen, för att elever i grundskolan ska fullgöra sin skolplikt. Hur problematisk en elevs skolsituation än är, och oberoende av orsakerna till detta, så är det viktigt att skolan fortsätter att söka lösningar i den uppkomna situationen, skriver Skolinspektionen. Skolan har planerat för enskild undervisning med specialpedagog för eleven, men när det inte fungerat under elevens hela skoltid borde kommunen som huvudman för grundskolan och ytterst ansvarig för elevers rätt till utbildning och särskilt stöd ha gripit in, menar Skolinspektionen. Särskilt stöd omfattar både svårigheter att nå kursplanens mål och, som i det här fallet, svårigheter av mer socioemotionell karaktär. Rutiner
Det ska såväl på skolnivå som på central kommunal nivå finnas rutiner för hur man handskas med svårare elevärenden. Och även om rektorn har ansvar för elevens utbildning ska kommunen ge rektorn förutsättningar och stöd i det arbetet, menar Skolinspektionen. Norrköpings kommun ska senast i augusti i år redovisa planer för att få elevens vidare skolgång att fungera och generella åtgärder i förebyggande syfte.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!