Enligt den hittills gällande kalkylen skulle kommunen få betala ca 140 miljoner, medan staten skulle skjuta till 150 miljoner och EU 32 miljoner. Men kommunens andel har nu alltså rusat upp till 300 miljoner.
Med Kardonbanan avses den direkta anknytningen från Södra stambanan vid Åby till kombiterminalen i Pampushamnen, via Bravikenspåret.
- Det är mycket viktigt att förbättra tågförbindelserna till hamnen. Men vi måste nu titta på, om det finns någon billigare lösning, säger kommunstyrelsens ordförande Lars Stjernkvist.
Kan leva med
- Och då en lösning, som vi åtminstone för överskådlig framtid kan leva med och som uppnår nästan hela målet med den ursprungliga Kardonbanan. Om det går att uppnå bra effekter med mer måttliga insatser, då kan det vara en acceptabel lösning.
Vad det då handlar om är att förbättra den befintliga spårförbindelsen över Händelöbron, där idag godsvagnarna dras fram av diesellok.
Elektrifiering av detta spår, mellan hamnen och godsbangården, lär därför vara vad man först och främst tittar på.
Nytt uppdrag
Som det nu ser ut ger kommunstyrelsen på måndag tekniska kontoret och Norrköpings Hamn och Stuveri i uppdrag att omgående utreda åtgärder för att få till stånd en förbättrad järnvägslösning.
Att de borgerliga skulle gå emot är inte troligt. Från det hållet har ju flera gånger om påpekats, att kommunens investeringsbudget är alltför ansträngd.
- Och de har också haft en viss poäng i det, säger Stjernkvist.
Han betonar att Kardonbanan bara är lagd på is, den är inte lagd på hyllan för gott. Projektet har också viss koppling till Ostlänken, som regeringen ju skrinlagt och finansministern med eftertryck gjort tummen ner för.
Har förståelse
Kardonbanans mest intensive och vältalige förespråkare har varit Bengt-Erik Bengtsson, som avgick härommånaden efter 19 år som hamnchef. Om och om igen har han betonat Kardonbanans absoluta nödvändighet, om Norrköpings hamn ska kunna vara fortsatt konkurrenskraftig.
Också han har emellertid förståelse för kommunledningens helomvändning i frågan:
- Man måste vara realist. Om fördyringen nu visar sig bli så stor, då måste man ha respekt för det.
Men av avgörande betydelse är då, att anslutningen via Händelöbron elektrifieras.
- Dieselloken måste bort därifrån. Om hamnen inte får den elektrifieringen, då kommer den inte att kunna vara konkurrenskraftig.
Men Bengtsson anser att vad han kallar "Stjernkvists beslut" är förnuftigt. Ja, rentav "utomordentligt".