Kardonbanan ett steg i stor förändring av hamnen

I Norrköpings hamn är glädjen stor över att Kardonbanan nu är öppen för trafik. "Vi har väntat så länge. Äntligen!", säger Henrik Åkerström, vd.

Här lastas det på containrar på den nya elektrifierade järnvägen.

Här lastas det på containrar på den nya elektrifierade järnvägen.

Foto: Louise Åsenheim

Norrköping2021-02-03 06:45

För de som arbetar i hamnen är öppnandet av Kardonbanan, som skedde under måndagen, en konkret förändring. Det är hit den elektrifierade järnvägen går, från anslutningen till stambanan vid Åby. Henrik Åkerström ser tre skäl till att den här satsningen kommer ge effekt.

– Den ger bättre miljö, lägre transportkostnader och snabbare hantering, säger han.

Genom att godset nu slipper lastas om till det dieseldrivna lok som gått på det gamla industrispåret ut till hamnen sparas både tid och pengar. Förhoppningen är också att flytta över godstrafik från lastbilar till järnväg och sjöfart.

– Det är en ambition som finns både i Sverige och på EU-nivå. Om vi ska nå klimatmålen globalt så måste det ske ett skifte. Det är viktigt, och gynnsamt för oss, säger Ola Hjärtström, marknadschef på Norrköpings hamn.

Emilie Berg, arbetsledare, är en av de som i praktiken ser till att godset lassas och lossas mellan de olika transportslagen. Hon ser också bara fördelar med den nya elektrifierade banan.

– Ur ett produktionsperspektiv får vi mer tid att utföra det vi ska. Tågen står still längre här när de inte behöver ta omvägen via godsbangården och lasta om. På sikt ger det oss möjlighet att ta emot fler tåg, säger hon.

– Generellt föredrar jag att lasta på tåg eftersom man har mer tid än när man lastar till lastbil.

Men den nya Kardonbanan är inte den enda förändringen som pågår i Norrköpings hamn. Ägaren Norrköpings kommun har satsat närmare 1,2 miljarder på att bygga om den. Allt hänger ihop med att Inre hamnen förvandlas till bostadskvarter och att Norrköpings hamn därmed måste flytta ut. Kajen byggs ut med 220 meter och det blir totalt 120 000 kvadratmeter större yta till logistikverksamhet. Det ska stå klar under 2025.

– Hamnen har funnits i Norrköping i många hundra år och vi ska vara relevanta i många hundra år till. Men vi blir inte en del av vardagen för Norrköpingsborna på samma sätt som förr. Vi blir lite mer anonyma, säger Ola Hjärtström.

Finns det något sorgligt över att hamnen lämnar Norrköpings innerstad?

– Ja, jag kan tycka det. Jag älskar ju att gå i hamnen, säger Henrik Åkerström.

Hur hanterar du det?

– Bland annat genom att bjuda in Norrköpingsborna till visningar av hamnen, genom Öppna hus. När vi hade isbrytaren Atle här hade vi 5 000 besökare. Vi vill att Norrköpingsborna ska vara stolta över sin hamn. 

Karta: Norrköpings Hamn AB
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!