Söndagen 22 september genomfördes kampanjen av Östgötatrafiken. Resultatet? 10 000 fler resenärer mot en vanlig söndag.
–Vi är väldigt nöjda med utfallet. Så många fler resenärer på en söndag är bra. Vi vill ju att fler väljer att åka med kollektivtrafiken, säger Per Nelson, marknadschef.
Siffran motsvarade en ökning av resandet med 25 procent jämfört med de tre tidigare söndagarna i september. Men inför aktiviteten hade man inga egentliga mål.
– Vi måste få bilister att förstå att kollektivtrafiken fungerar väl. Det handlar om att ändra folks vanor. Kampanjer av det här slaget är ett sätt för oss att locka till oss ytterligare resenärer. Förhoppningsvis har fler fått upp ögonen för fördelarna med kollektivtrafiken och vill fortsätta resa hållbart, berättar Per Nelson.
Det långsiktiga målet för Östgötatrafiken är att ha en marknadsandel på 32 procent av de som reser dagligen. I nuläget ligger den siffran på 20 till 21 procent.
– Vi har mycket att jobba på. Vi tittar på konkurrenskraft, analyser av system och hur vi ska få de som inte är trogna kollektivtrafiken att använda oss.
"Bilfria dagen" var en aktivitet i veckan där Östgötatrafiken ordnade flera arrangemang i samband med den Europeiska mobilitetsveckan.