Kamp om flyget
Om man ska satsa på bara den ena av länets båda flygplatser - då måste väl Kungsängen ligga bäst till?Nej, så enkelt är det faktiskt inte. Det må visserligen vara självklart i Norrköping. Men i Linköping är tongångarna helt andra.- Vi har plats för 300.000 passagerare om året, tre gånger mer än totala reguljärflyget i regionen i dag, säger Linköpings flygplatschef Torbjörn Mortensen.
Linköping flygplats ägs av Saab som, tillsammans med Linköpings kommun, rustat upp den för många miljoner under senare år. Utan flygplanstillverkningen vid Saab (på bilden Jas-plan) skulle Linköping inte kunna konkurrera om att ha länets viktigaste flygplats. Saab-folket har behov av goda kommunikationer med utlandet. FOTO: SCANPIX
Foto: Fotograf saknas!
Den ägs av Saab och det är alltså ingen utanför det företaget, som kan lägga ner den. Saab kommer också, har Mortensen fått klargjort, att behålla sin flygplats för överskådlig tid. Även med ett sämstascenario behövs flygplatsen i tio års tid, och med all sannolikhet blir det betydligt längre än så.
Flygplatsen är alltså långsiktigt garanterad. Hur det sedan blir med reguljärflyget beror ju däremot på operatörerna. I dag flyger Skyways på både Köpenhamn och Arlanda, och enligt Mortensen jobbar man också med att återfå förbindelsen med Göteborg.
Lika många turer
Från Kungsängen flyger Skyways bara på Köpenhamn och då lika många turer som från Linköping, fyra om dagen. Trots att Linköping har den mindre flygplatsen har man där likväl fler reguljära passagerare per år än Kungsängen, som upplevt ett brant fall sedan SAS drog sig ur.
För Kungsängen är nu frågan, om Luftfartsverket alls vill behålla flygplatsen. En utredning om saken ska upp i verksstyrelsen i nästa vecka.
Enda garantin för Kungsängens framtid är den femåriga garanti som kommunstyrelsen i Norrköping - på begäran av Swedjet - beslöt om i våras. Mot det kan då ställas den betydligt större långsiktighet, som Saabs engagemang i Linköping innebär.
Rustats upp
Linköpings flygplats har på senare år rustats upp för stora pengar, där Saab svarar för ca 80 milj kr och Linköpings kommun för hela 116 milj kr. Flygplatsen har alltså har mycket stark lokal uppbackning.
Mortensen vänder sig mot talet om att Linköpings flygplats skulle ha låg kapacitet.
- Visst är Kungsängen den större flygplatsen idag. De har klassningen 4C, medan vi har 3C som medger flygplansstorlekar upp till ca 100 passagerare. Idag flygs det mest med 50 platser.
Trestegsraket
- Men mycket av förberedelserna för 4C är redan gjorda. Sedan skulle det också behövas breddning av landningsbanan med fem meter för runt 15 miljoner, och så en tillbyggnad av terminalen. Behövs det mer mark så finns det avsatt.
Mortensen vill inte uttala sig om Kungsängen, det är inte hans sak. Han säger bara allmänt att visst behövs Kungsängen också idag, det är inte Kungsängen som han är ute efter.
- Jag ser på det här som en trestegsraket. Det handlar om idag, i morgon och på längre sikt.
- Idag har vi två flygplatser, och vi diskuterar saxade turlistor. Det ser vi positivt på. När det så gäller "i morgon" så hanterar Linköping och Kungsängen tillsammans lätt de behov som finns. Idag flyger ca 100.000 passagerare med det reguljära flyget från Östergötland, och enbart Linköping skulle kunna klara det tredubbla.
- Långsiktigt kan det ju sedan handla om en storflygplats, antingen genom att utveckla någon av de två som finns eller genom att flytta till ett tredje läge. Men någon storflygplats är överhuvud taget inte aktuell, förrän regionen kommit upp till 300.000 resor om året. Först då finns det underlag, medan det inte är någon mening med att önska en ny produkt direkt nu.
Norrköping har charterflyg, vilket inte Linköping har. Charter, säger Mortensen, är givetvis bra för den enskilda flygplatsen. Men har föga betydelse för tillväxten i regionen. I både Linköping (90 procent av resenärerna) och på Kungsängen är det affärsflyget, som helt dominerar.
Lyssnar på näringslivet
Mortensen har tagit del av propåerna från näringslivet om att länet måste satsa på en storflygplats. Och det genast, annars - har det hetat - kommer man om några år att bara ha Skavsta.
- Det är klart att vi lyssnar på näringslivet. Men Saab kommer ju under alla förhållanden att behålla det här flygfältet, det måste man ha klart för sig, säger Torbjörn Mortensen.
- Skavsta tillgodoser ju främst privatresenärer, och så en del tjänsteresor till städerna som de flyger på. Men det är väl inte mer än 8-10 procent av resenärerna som kommer från Östergötland. För resorna i tjänsten är Skavsta ett bra komplement till oss, men inte mer.
<span class=Rub1>Här är Kungsängen bäst i länet
<span class=Ing><B>NORRKÖPING
- Det är klart att Kungsängen är den flygplats, som har de bästa förutsättningarna i Östergötland, säger flygplatschefen Mari Torstensson.
- Vi kan ju ta emot plan med 200 passagerare.</B>
Torstensson pekar också på, att avgångshallen på Kungsängen klarar av 400 resenärer samtidigt.
- Vi har förutsättningar för reguljärflyg, charter och fraktflyg.
Så ser ju argumenten från Kungsängen ut. Fast, som framgår av artikeln härintill, så förlorar de en del av sin bärighet på andra sidan kommungränsen till Linköping.
På Kungsängen inväntar man nu med spänt intresse Luftfartsverkets rapport om flygplatsens framtid.
Och Swedjet?
Men man väntar också på, att Swedjet ska komma igång med sina aviserade Köpenhamnsturer, som ursprungligen sades komma att starta direkt efter sommaren.
För dagen gäller samma besked som under den senaste månaden: Swedjet kan fortfarande inte ta sig in i sitt bokningssystem, starten därför fortsatt uppskjuten.
- Vi har fortfarande inte fått något annat besked från Swedjet, säger Mari Torstensson.