- Fast jag ser det inte som om jag efterträder Pekka, för det är omöjligt. Vi har så olika bakgrund och jag kommer att arbeta utifrån mina förutsättningar, konstaterar Pia Klerhag.
Eftersom hon är jurist, föredrar hon att benämna sig konsumentjurist. Hennes styrka på det nya jobbet är just att hon är insatt i den omfattande lagstiftning som rör konsumentfrågor.
FöreläserPia har arbetat i drygt en månad på det nya jobbet, i kontoret vid Södra Promenaden och tycker inte själv att hon har hunnit bli riktigt varm i kläderna för en programförklaring eller för hur hon vill utforma jobbet.
- Men nu när jag har arbetat bredvid Pekka en tid, så inser jag att en stor del av hans arbetstid, förutom att ta emot besök och svara på folks frågor via telefonen och mejlen, är att vara ute och föreläsa, berättar hon.
Det förebyggande arbetet är centralt för en konsumentrådgivare, för genom vägledning och information undviker konsumenten att få problem, konstaterar Pia. För som konsument är man utsatt.
- Det är viktigt att tänka sig för när man möter försäljare som går på och utmålar
saker som gratis och fritt. Det finns ingenting som är gratis. Alla är ute efter att tjäna pengar, konstaterar Pia Klerhag.
Läs hela artikeln i dagens tidning