Inre hamnen, på den norra sidan, Saltängssidan, är ett av Norrköpings största stadsutvecklingsprojekt någonsin.
När den nya delen av staden står klar omkring 2028 kommer den att ha förvandlats från ett område med småindustrier och hamnverksamhet till en stadsdel med en blandning av bostäder, service- och arbetsplatser och restauranger.
Det finns planer på att leda in kanaler in i området, för att ge fler än dem som kommer att bo närmast Motala ström kontakt med vattnet.
– På www.next.norrkoping.se kan alla som vill gå in och titta på kartor, och följa utvecklingen i området. Det är en webbplats där man konkret får se de planer som finns, och som i allt större utsträckning kommer att beröra Norrköpingsborna ju längre projektet framskrider, säger Kristin Blomgren, kommunikationsansvarig för Next:Norrköping, ett samlingsnamn för stadsutvecklingen kring Ostlänken.
När det gäller utvecklingen av Inre hamnen, kommer byggherrarna att involveras i processen långt tidigare än vad som är vanligt.
Det sker genom en byggherresamverkan, en relativt ny metod som innebär att bygg- och fastighetsbolag i stor utsträckning får en möjlighet att vara med och påverka såväl storlek och pris på tomter, som hur tomterna ska fördelas och hur området ska utformas.
– Det är första gången vi provar det här arbetssättet i Norrköping. Det har tidigare använts i ibland annat Göteborg och fallit väl ut. Att de byggherrar som blir aktuella för Inre hamnen tillsammans med oss på kommunen kommer att vara med och ta ett helhetsansvar för utvecklingen av området hoppas vi bland annat ska leda till bättre, hållbarare och mer variationsrika lösningar för de som ska bo där, säger Fredrik Wallin, projektledare för Inre hamnen.
– Det ska vara lite brokigt. Det är ett av våra ledord. Man ska kunna tillåta att det är lite högre hus på vissa platser och lite lägre på andra, och lite olika material, säger Kristin Blomgren.
Den första utbyggnadsetappen av totalt tre avgränsas av Saltängsgatan i norr och Motala ström i söder.
Markanvisningen i etapp ett omfattar cirka 600 lägenheter i tre kvarter.
Den södra kajen, med parkering och den yta där nerbrunna Blå huset låg, kommer att rustas upp på något sätt, kanske med planteringar, för att förbättra utsikten från norra kajen. Byggnation här kommer först efter stadsutveckling kring Resecentrum och Butängen.