Jubel i Kimstad efter stopp för pendelstation
Igår jublades det längs Ringvägen i Kimstad sedan regeringen upphävt kommunens detaljplan för pendeltågsstationen.Men samtidigt var glädjen blandad, för pendeltåget vill man ju ha. Nu blir det, under alla förhållanden, en rejäl fördröjning.- Jag kan bara hoppas att vi ändå för pendeltåget, säger Göran Bardh på Ringvägen.
Ingen pendeltågstation här bakom - så ser det väl ut för dagen, även om osvuret är bäst. Göran Bardh är glad åt beslutet. Men ändå är hans känslor blandade.
Foto: Fotograf saknas!
Men de närboende har överklagat. Fick bakslag i länsrätten - men full utdelning i regeringen, där miljödepartementet nu tagit ställning i ärendet.
Ingen motivering
Motiveringen kommer först i nästa vecka. Därför kan ansvariga kommunalrådet Eva Andersson idag inte säga något om hur fortsättningen blir.
- När vi vet motiveringen tar vi upp saken på nytt. Men vi släpper inte frågan om pendeltågsstation i Kimstad, det kan jag försäkra. Den är jätteviktig för Kimstad, Skärblacka och hela bygden.
Det är själva placeringen av pendeltågsstationen, som de boende gått emot. De som bor närmast drabbas hårdast. Deras gröna närområde kommer att invaderas av bilar och bussar.
- Redan idag är det dåligt med luftgenomströmningen här, avgaserna ligger kvar, säger närboende Rolf Enström. Det här är också ett lågt och sankt, vattensjukt område.
Riskabel utfart
De boende har vidare pekat på, hur riskabel utfarten från Ringvägen till väg 215 redan idag är. Bilarna, då även många timmerbilar, susar förbi långt över de 50 km/tim, som är tillåtna.
Själv yrkesförare ser Rolf Enström utfarten som en svår trafikfara, särskilt när det gäller bussar. Ringvägen lutar här starkt uppåt, och när det därtill blir halt kan det bli nog så svårt för bussen att komma iväg ut på 215.
- Om en buss härifrån ska svänga mot Norsholm måste den korsa hela körbanan. Men det tar tid för bussen att komma över. Om det då kommer en lastbil är den enligt lagen inte skyldig att bromsa. Hela ansvaret ligger hos bussen.
Göran Bardh, också han med förflutet inom trafiken visar på hur tunga bilar dundrar fram i hög fart där uppe på väg 215.
Riskfylld korsning
- Det är en mycket riskfylld korsning, det är tillbud här varje vecka, säger han.
Bussförarna har också på facklig väg protesterat mot att behöva trafikera korsningen.
Själv bor Göran Bardh långt in på Ringvägen, han hör inte till de mest drabbade. Men i likhet med de flesta i området, som omfattar Ringvägen och Barrskogsvägen, har han ställt upp på protesterna. Han har också hjälpt till med skrivelserna.
Bättre läge
De boende har reagerat bland annat mot bakgrund av att det finns ett annat och som de anser, mycket bättre läge på andra sidan järnvägen, mittemot Lactamin.
Där finns fria marker ända bort till kyrkan, och inga boende som störs. Det alternativet har dock inte vunnit kommunens gillande.
Göran Bardh gläds idag med de övriga i området. Men oroar sig samtidigt för, hur det nu ska bli med tågstationen. Den ska ju bli en injektion för bygden.
Det finns också de i området som inte vill ställa upp i Folkbladet, just av risk för att bli "utpekade" som de som har stjälpt pendeltågsprojektet.
- Tänk om kommunen tröttnar på oss nu. Och satsar på Norsholm, i stället, säger Göran Bardh.
Förblir viktigt
Men Eva Andersson försäkrar att så resonerar man inte. Kimstad är viktigt, även i Ostlänken-perspektivet. Skulle regeringen sätta stopp för ett stationsläge får man i stället titta på ett annat.
Helt avgörande är nu, vilken regeringens motivering blir.
I de boendes överklagande pekas på sådant som att det beräknas bli omkring 75 bussar och 350 bilar dagligen, med allt vad det innebär av buller och störningar - och då även både tidigt och sent. Den farliga vägkorsningen åberopas också
Men till överklagandet fogas också en utredning av advokat Göran Wahlberg, som åberopar betydligt fler argument. Bland dem t ex att en fråga av sådan här storleksordning inte kan få avgöras i stadsplaneringsnämnden utan måste vara en fråga för kommunfullmäktige.
Ingen kan veta
Om detta nu skulle visa vara den springande punkten, då blir den fortsatta hanteringen inte så svår för kommunen. Då är det "bara" att låta frågan, efter beredning, gå vidare till kommunfullmäktige.
Fast så enkelt blir det kanske inte. Men ingen kan ännu veta.
- Eftersom regeringen upphävt detaljplanen finns det idag inte längre någon plan. Uppenbarligen måste det då i varje fall bli en fördröjning. Men mer än så kan jag inte säga idag, säger stadsbyggnadsdirektör Hans Revenhorn.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!