Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Johan ska sälja Dolphins

NORRKÖPING
Han har aldrig varit något stor spelare.
Men Johan Janson, 36, är en basketälskare - och dessutom en marknadskille.
Därför har Johan anställts av Norrköpings Dolphins för att sälja in klubben.
- Klimatet när det gäller marknadssidan i Norrköping är tuff eftersom IFK slukar mycket. Men jag tror ändå att ska gå att ta ifatt minst det klubben har tappat det senaste året, säger Johan när vi träffas över en lunch.

Dolphins nya ansikte i stan. Johan Janson, 36, har anställts av stans basketklubb - och ska försöka sälja klubbens namn i konkurrens med IFK Norrköping.
FOTO: ANDREAS SKOGH

Dolphins nya ansikte i stan. Johan Janson, 36, har anställts av stans basketklubb - och ska försöka sälja klubbens namn i konkurrens med IFK Norrköping. FOTO: ANDREAS SKOGH

Foto:

Norrköping2002-09-11 00:00
Johan är inte svårintervjuad. En kille som verkligen kan snacka på ett lugnt och trevligt sätt. Och över lunchen visar det sig att det finns en gemensam nämnare mellan Dolphins nya ansikte utåt - och undertecknad.
Staden Raleigh i USA, där skribenten nyligen tilbringade två veckors semester.
- Där jobbade jag på Ericsson och hade då även kontakt med Kenny Bräck och hans racingverksamhet borta i USA, berättar Johan. En kul period i mitt liv.
De senaste fem åren har han veckopendlat till Stockholm och jobbat på Warner Mucic Sweden.
- Men jag är ingen musiker, ursäktar sig Johan direkt. Däremot har jag ett stort musikintresse.

<b>Lirade pingis</b>
Han har egentligen ingen basketbakgrund mer än att brinnande intresse.
- Växte upp med grabbar som Anders Bergqvist och Anders Marcus, så det var inte svårt att bli basketfrälst. Sedan har jag följt Peking, Hageby och Dolphins genom åren, även om jag sett mest matcher i Stockholmstrakten de senaste åren, avslöjar Johan.
Den egna idrottsbakgrunden inskränker sig egentligen till bordtennisspel under flera år i Norcopensarna.
- Med racket fungerar bollsinnet bra, däremot inte med fötterna, skrattar Johan.
Han började sitt nya jobb 1 augusti. På två månader är det meningen att han ska försöka hinna sälja så mycket som möjligt. Dolphins behöver cirka 5 miljoner kr i intäkter för att gå runt. Förra säsongen tappade klubben ett 40-tal sponsorer och intäkter på runt 1 miljon kr.

<b>"Det krävs bara lite mer energi"</b>
- Det märks att kollegorna i IFK Norrköping gjort ett gott jobb, konstaterar han. De har det senaste året formligen dammsugit den lokala och regionala marknaden i jakten på sponsorpengar. Dessutom har det ju hänt ganska mycket negativt på företagssidan de senaste åren i Norrköping.

- Men visst finns det utrymme även för Dolphins - det kräver bara lite mera energi, säger Johan.
För Johans del handlar det om att inte bara sälja in herrarna, utan även damerna och ungdomarna. Här har klubben hela 14 lag i gång.
- Dolphins elitlag är starka varunamn. Men klubbens jättesatsning på ungdomsbasketen spelar också en viktig social roll i staden och det är en verksamhet som är värt att allt stöd, säger Johan.

<b>Världsmästarna till Norrköping?</b>
Han tror också att Norrköpings medverkan i EuroBasket 2003 kommer att ge en positiv genomslagskraft.
- Det blir ju basket på världsnivå som vi naturligtvis ska ta vara på även i säljarbetet för Dolphins, säger Johan.
Dolphins pressansvariga Anders Gummesson ser också fram emot EM 2003.
- Vi kommer att få hit världens ledande basketnation till Sverige. Vi jobbar hårt på att kunna få jugoslaverna till Norrköping, vilket vore ett jättelyft. De är ju regerande EM-mästare och har nu även vunnit VM och OS, säger Anders.

Dolphins kommer att marknadsföra EM-basketen under hela säsongen i Mässhallen.
- Och Dolphins elitlag hoppas jag vi ska kunna marknadsföra på Idrottsparken i samband med IFK Norköpings hemmamatch mot Örgryte. Det vore kul om vi kunde få presentera våra spelare i samband med den matchen, säger Johan Janson. Våra lag har ju hemmapremiär den 8 och 9 oktober.

<B>Fakta/Johan Janson</B>
Ålder: 36
Familj: Fru Lena, barnen David 11 och Sara 9.
Yrke: Sedan 1 augusti heltidsanställd som marknads- och försäljningsansvarig hos Norrköpings Dolphins
Karriär: Representant/säljare på Stimurol, 90-95, Key Account Manager på World Class 1995 och Åkerlund&Rausing Group 96-98, Försäljningschef i Sverige på Ericsson Mobile Communications AB 1998-2000 och Strategic Markeeting Manager på Warner Music Sweden AB 2000-2002.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om