Järnväg över Kardonbron viktigaste av allt
En transportlinje från norska Västkusten, som via S:t Petersburg och transsibiriska järnvägen sträcker sig långt bort i Asien.Där man då, som viktig omlastningspunkt på vägen, ska återfinna Norrköping med dess hamn.- Vi jobbar för det. Men då måste vi få till järnvägsanslutningen över Kardonbron, säger hamndirektör Bengt-Erik Bengtsson.
Hamndirektör Bengt-Erik Bengtsson har många planer för hamnen. Men de är avhängiga av andra satsningar på infrastrukturen, med spåret mellan hamnen och stambanan i spetsen. FOTO: ROBERT SVENSSON
Foto: Fotograf saknas!
Och här är Bengt-Erik Bengtsson kategorisk:
- Detta är själva nyckeln, när det gäller tillväxten i Norrköping. Jag kan inte trycka nog hårt på den saken.
- Nu bygger vi en combiterminal (omlastningsplats) på Händelö. Men idag går godset via stambanan till bangården i stan, där det växlas om med lok. Sedan dras godsvagnarna över Händelöbron. Enbart alla växlingarna kostar stora pengar.
Alltså inte särskilt konkurrenskraftigt. Men det måste det bli, om framtidsprojekten ska kunna realiseras.
Ryska projektet
Även om det fortfarande är på idéstadiet så har det ryska projektet hunnit få viss kontur. Idag går godstrafiken österut i hög grad via färja Stockholm-Finland, och därifrån vidare per lastbil genom jättelandet i öster. Med effektivt järnvägsnät skulle Norrköpings hamn kunna ta hand om en del av dessa godstransporter.
- Marknaden i Ryssland växer mer och mer, utmed transsibiriska järnvägen finns stora befolkningscentra, säger Bengtsson. De kommer att behöva teknisk utrustning, och det är många som kommer att vilja hänga med på det.
- Därför vill vi vara med redan när det hela är i sin linda. I samarbete med aktörerna kan man förkorta ledtiden med 12-14 dagar, jämfört med att åka runt som man också gör idag.
För utbyggda containertransporter Norrköping-S:t Petersburg krävs dock, att stora fartyg från kontínentalhamnar finner det mödan värt att att gå in till Norrköping. Ska de kunna lockas hit måste här finnas stora godsmängder, att hämta för vidaretransport.
- Sådana transportsystem vill vi titta på, säger Bengt-Erik Bengtsson. Och om det sedan också blir stora returlaster hit, då går de ju till Norrköping också på tillbakavägen. Så att det blir triangeltrafik. Men det får framtiden utvisa.
En position
Det gäller att ge Norrköping en position längs de stora transportlinjerna. En annan idé prövas nu i samarbete med bland annat myndigheter i Berlin. Att därifrån etablera transportlinjer till exempelvis lågkostnadslandet Polen, det vore ju mycket intressant. Från Polen finns ju sedan också naturliga vidarekopplingar österut.
Så t ex, är en tanke, skulle byggnadsmaterial - som framställs billigare i Polen än i Sverige - kunna skeppas till Norrköpings hamn för omlastning.
- Vi är ute och nosar i alla väderstreck och när vi ser någon affär, då vill vi vara med. Och vi tittar inrikes också, det är nog så viktigt, säger Bengt-Göran Bengtsson.
Men konkurrensen är obönhörlig. Och ska man ha en chans där, då måste infrastrukturen vässas.
Till de satsningar, som kommunen hett åtrår, hör ju Norra och Söndra Länken mellan E4 och E22 över Händelö. Men viktigast av allt, enligt hamndirektören - det är alltså järnvägsanslutningen mellan stambanan och Händelö med dess hamn.
Skräckscenario
- Det är alldeles oerhört viktigt. Då slipper man alla de här växlingarna, och loken kan gå rätt ner till hamnen. Järnväg tillsammans med sjöfart, det är också vad man supportrar idag. Det är inte bara jag som säger det här, utan det gör alla som sysslar med logistik och terminalverksamhet i vår region.
Han drar upp mardrömsscenariot att järnvägstrafiken över Händelöbron av någon anledning skulle stoppas. I så fall skulle det bli tvärstopp för allt järnvägsgods både till och från hamnen. Och han oroas starkt över vad han upplever som beslutsvånda hos de lokala politikerna:
- Norrköpings Hamn och Stuveri äger ju inte infrastrukturen, utan den finansieras med offentliga medel. Själva Norrköpingspaketet är förbannat bra. Men verkställ då, säg att nu har vi kommit hit och då kör vi det här caset!
- Det får inte vänta för länge. Gör man det, då tar någon mer kreativ kommun hand om det i stället. Och då får man räkna med en mer negativ tillväxt här.
- Idag är det så att fokus för de statliga pengarna, det är västkusten. Därför måste man ta tag i järnvägen över Kardanbron nu, och inte sitta och vänta på kosing från nån som ändå inte har någon kosing, säger hamndirektören
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!