Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Japanskt är säkrast

NORRKÖPING: En japansk bil är säkrast i Sverige. Det visar Folksams nya undersökning av bilarnas säkerhet. Toyota Avensis kommer nämligen på plats nummer ett.

Norrköping2007-11-08 13:10
Säkerhetsnivåerna på bilarna fortsätter att öka. Risken att utsättas för en invalidiserande skada i bilar från 2005 års modell och framåt är 30 procent lägre än i bilar från 1980-talet.
I Folksams elfte upplaga av undersökningen "Hur säker är bilen?" har 170 bilmodeller testats.
? För första gången toppas listan av ett icke-europeiskt bilmärke. Toyota har satsat intensivt på säkerhet ända sedan 90-talets mitt. Nu syns resultatet också i form av förbättrad olycksstatistik, säger Anders Kullgren, trafikforskningschef på Folksam, i ett pressmeddelande.
I 2007 års säkerhetsrankning hamnar Toyota Avensis 03-, Saab 9-5 98-, Saab 9-3 (98-03) samt Mitsubishi Galant 97-03 i topp. Samtliga har minst 30 procents högre säkerhet än medelbilen. Allra bäst resultat fick Toyota Avensis.
Men det är en hård konkurrens. Andra säkra bilar är Volvo S60/V70/S80 (99-06), Audi A6 (98-05), Renault Laguna (94-00) och Toyota Camry (92-96).
Bland de sämsta bilarna finns Citroën AX och Renault 5 (85-90). Men även 90-talsbilar som Hyundai Elantra (91-95), Honda Civic (92?95), Renault Clio (91-98) och Fiat Punto (94-99) visade dåliga resultat.
I år är första gången som säkerhetsnivån för stadsjeepar också har bedömts. Säkerheten i denna bilklass var inte så bra. Ingen av jeeparna som bedömts rekommenderas. Bland annat voltar de oftare vid en ny olycka.
Konstateras kan att fler nya bilar i trafiken räddar liv. Om alla köpte bilar ur den bästa säkerhetsklassen skulle mellan 80 och 100 liv kunna räddas jämfört med nu.
Den kraftigt ökade bilsäkerheten handlar bland annat om förbättrad grundkonstruktion liksom fler säkerhetsutrustningar, som exempelvis pisksnärtskydd, krockgardiner för huvudet, bältespåminnare med mera.
Folksams undersökning ?Hur säker är bilen?? har presenterats vartannat år sedan 1984.
2007 års upplaga av "Hur säker är bilen?" bygger på analys av 117 000 verkliga vägkrockar och 38 000 skadade personer. Krockarna har inträffat mellan 1995 och 2007. Den nya rankningslistan över säkra och mindre säkra bilar återfinns på www.folksam.se, tillsammans med hela rapporten samt tabeller och diagram.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om