Japanskt är säkrast
NORRKÖPING: En japansk bil är säkrast i Sverige. Det visar Folksams nya undersökning av bilarnas säkerhet. Toyota Avensis kommer nämligen på plats nummer ett.
I Folksams elfte upplaga av undersökningen "Hur säker är bilen?" har 170 bilmodeller testats.
? För första gången toppas listan av ett icke-europeiskt bilmärke. Toyota har satsat intensivt på säkerhet ända sedan 90-talets mitt. Nu syns resultatet också i form av förbättrad olycksstatistik, säger Anders Kullgren, trafikforskningschef på Folksam, i ett pressmeddelande.
I 2007 års säkerhetsrankning hamnar Toyota Avensis 03-, Saab 9-5 98-, Saab 9-3 (98-03) samt Mitsubishi Galant 97-03 i topp. Samtliga har minst 30 procents högre säkerhet än medelbilen. Allra bäst resultat fick Toyota Avensis.
Men det är en hård konkurrens. Andra säkra bilar är Volvo S60/V70/S80 (99-06), Audi A6 (98-05), Renault Laguna (94-00) och Toyota Camry (92-96).
Bland de sämsta bilarna finns Citroën AX och Renault 5 (85-90). Men även 90-talsbilar som Hyundai Elantra (91-95), Honda Civic (92?95), Renault Clio (91-98) och Fiat Punto (94-99) visade dåliga resultat.
I år är första gången som säkerhetsnivån för stadsjeepar också har bedömts. Säkerheten i denna bilklass var inte så bra. Ingen av jeeparna som bedömts rekommenderas. Bland annat voltar de oftare vid en ny olycka.
Konstateras kan att fler nya bilar i trafiken räddar liv. Om alla köpte bilar ur den bästa säkerhetsklassen skulle mellan 80 och 100 liv kunna räddas jämfört med nu.
Den kraftigt ökade bilsäkerheten handlar bland annat om förbättrad grundkonstruktion liksom fler säkerhetsutrustningar, som exempelvis pisksnärtskydd, krockgardiner för huvudet, bältespåminnare med mera.
Folksams undersökning ?Hur säker är bilen?? har presenterats vartannat år sedan 1984.
2007 års upplaga av "Hur säker är bilen?" bygger på analys av 117 000 verkliga vägkrockar och 38 000 skadade personer. Krockarna har inträffat mellan 1995 och 2007. Den nya rankningslistan över säkra och mindre säkra bilar återfinns på www.folksam.se, tillsammans med hela rapporten samt tabeller och diagram.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!