Inte bara ett p-hus
StudentbostÀder kan tÀnkas hÀr. Liksom offentlig service m m i bottenvÄningarna.Detta enligt förslaget till ny detaljplan för kv Ankarstocken - kvarteret med p-huset, det som Àr granne med Domino.
Fast nÄgon sÀrskilt vacker del av staden Àr det ju dessvÀrre inte. I översiktsplanen betecknas bÄde Repslagaregatan och Kristinagatan som "hÀndelselös, trÄkig, ful vÀg". Och det Àr vÀl heller ingen, som kan ha nÄgot att invÀnda mot den beskrivningen.
Idag Àr ju det vÀldiga parkeringshuset, frÄn 1977 och med fyra vÄningar samt öppen takvÄning, den enda byggnaden i kvarteret. Med 11.000 kvm vÄningsyta, plats för ca 400 bilar samt Àven anslutet till en underjordisk parkering med 300 platser i det intilliggande kvarteret, dÀr Hörsalen ligger.
I planförslaget hÄlls öppet för fler parkeringsytor i p-huset, med plats för kanske 80 bilar till. I framtiden ska det vara infart frÄn Kristinagatan men enbart utfart mot Repslagaregatan PÄ sÄ vis fÄr man, anses det, ökad trafiksÀkerhet.
Det finns plats för fler byggnader i kvarteret. Mest dÄ, tÀnker man sig, med kontor och handel. Men planförslaget lÀmnar ocksÄ öppet för en del bostÀder. Det ska dÄ röra sig om nÄgot slags kategoriboende, för studenter eller kanske för Àldre.
Upp till 7.500 kvm bostadsyta Àr det möjligt att tillskapa hÀr. Men det pÄpekas ocksÄ, att förutsÀttningarna för bostÀder inte Àr de allra bÀsta pÄ platsen.
I ny bebyggelse lÀngs Repslagaregatan/Kristinagatan tÀnks hushöjden bli densamma som pÄ Kristinagatans andra sida idag. HÀr vill man i bottenvÄningen ha kommersiell verksamhet eller offentlig service.
Ombyggt p-hus
Men detsamma kan faktiskt ocksÄ, mycket vÀl, tÀnkas Àven för p-huset. I stÀllet för att fyllas av parkerade bilar skulle delar av bottenplanet kunna göras om till att inrymma olika verksamheter. PÄ sÄ vis skulle ocksÄ gatumiljön bli mer levande för fotÀngarna i omrÄdet.
TÀnkbara nya arbetsplatser Àr av typen butik, kontor, hotell och andra centrumfunktioner.
Medan Repslagaregatan och Kristinagatan ju Àr genomfartsgator med en hel del biltrafik Àr de övriga tvÄ gator, som omgÀrdar kvarteret - alltsÄ Olai Kyrkogata och PrÀstgatan - enbart för gÄng- och cykeltrafik. Olai Kyrkogata Àr ocksÄ tÀnkt att vara ett huvudstrÄk för sÄdan trafik.
Eftersom detta rör sig om gammal stadsmark lÀr en arkeologisk undersökning bli obligatorisk, sÄ snart man vÀl beslutat sig för att bygga nytt hÀr. En sÄdan kan nog ocksÄ ge intressanta resultat.
Det kan bli aktuellt att minska gatubredden pĂ„ bĂ„de Repslagaregatan och Kristinagatan. I det senare fallet talas det uttryckligen om att minska gatubredden till "en genuinare skala". Kristinasgatan breddades ju avsevĂ€rt nĂ€r det begav sig pĂ„ 60-talet. Medan dĂ€remot Ăstra Kyrkogatan, som gatan dessförinnan hette, var ett betydligt mera intimt stadsstrĂ„k.
I remissvaren har betonats inte minst behovet av parkeringsplatser, och dÄ helst Ànnu fler Àn idag. P-huset Ankarstocken Àr ju ocksÄ en förutsÀttning för mycket av den handel, som bedrivs i dess grannskap.
Ăven nĂ€r det gĂ€ller grannkvarteret Lyckan, idag mest en parkeringsplats, ses p-huset Ankarstocken som en framtida resurs. Vad det nu Ă€n kan komma att bli av Lyckan.
För nÄgra Är sedan fanns ju en del storslagna idéer, som det dock inte blev nÄgot av med. Och för nÀrvarande tycks hela det kvarteret vara lagt i trÀda.
SÄ jobbar vi med nyheter LÀs mer hÀr!