I gårdagens tidning väckte Kjell Karlsson från Stambanans Vänner, en idé om ett järnvägsmuseum i Norrköping, inklusive ett spårvagnsmuseum.
En idé som dock Willy Forsström från Norrköpings Spårvagnsmuseum är skeptisk till:
– Själva grundtanken att få ett gemensamt intresse för järnvägen och spårvägen, som ju båda är spårbundna, kan jag kanske förstå, säger han.
– Men det finns dock flera faktorer som talar emot en sådan satsning.
Vilka då?
– Ett problem är ju att vi är ute och kör med våra spårvagnar regelbundet i Norrköping, förutom i år på grund av coronan.
– Men under normala år måste vi komma ut lätt på spåret i centrala Norrköping och köra och det kan bli problem att komma ut med spårvagnarna nere från järnvägsmuseet bakom postterminalen.
– Inte minst när Ostlänken kommer att bli verklighet i framtiden och då kanske det tänkta järnvägsmuseet riskerar att bli helt instängt i lokstallarna, utan möjlighet att ta sig ut på stora spåret med sina tåg.
– Ett annat dilemma, är ju att vi idag har möjlighet att komma in i verkstan uppe vid spårvagnsdepån bakom Östra Station och laga veteranvagnarna på undersidan genom att kunna gå under dom.
Så det låter inte så lockande att komma ner med hela spårvägsmuseet till lokstallarna?
– Nej, det tror jag inte är någon bra idé. Men det är klart att om det verkligen blir ett järnvägsmuseum nere vid de gamla lokstallarna, tror jag att vi kan ordna så att åtminstone en eller annan spårvagn skulle kunna deponeras därnere ihop med tågen.