Ingen hjälp från näringslivet i frågan om flygplatsen
Nej, någon hjälp med att välja framtida flygplats - Linköping eller Kungsängen - får uppenbarligen inte politikerna.En rundringning till några större företag i länet visar entydigt, att bollen befinner sig hos politikerna.Däremot är det av stor vikt för företagen att ha en närbelägen flygplats.
- Däremot har vi inga synpunkter på, om den ligger i Linköping eller Norrköping. Östergötland är ett såpass behändigt landskap att det inte spelar någon större roll. Så det får någon annan ta ställning till.
- Det viktiga är att vi har bra kommunikationer och det gäller då både väg, järnväg och flyg. Vi behöver bra, stabila avgångar.
Hon understryker, att detta ju också är ett synsätt som Cloetta har gemensamt med övriga delar av näringslivet.
Måste besluta sig
Detta framgick ju också i ett uttalande nyligen från Östsvenska Handelskammaren. Där hävdades att regionen måste besluta sig för en flygplats, och att detta till och med brådskar. Om de båda flygplatserna fortsätter hanka sig fram kan följden bli så illa som att de konkurrerar ut varandra.
Vi ringer runt till några större företag för att pejla stämningen - men det visar sig inte finnas någon avvikande röst i kören. Även om Patrik Markos, ansvarig för tjänsteresor på Siemens i Finspång, ju har fullt klart för sig att Kungsängen är närmare än Linköpings flygplats.
- Men det ligger så fruktansvärt mycket kommunalpolitik i det här. Det är nog ingen, som vill sticka ut hakan.
Ulf Grandin, informationschef på Whirlpool i Norrköping, omtalar att det flygs det till USA, Kina, Italien. Resekostnaderna har fått större betydelse, även en multijätte som Whirlpool sparar in på det som kan sparas. Så t ex använder man numera, så långt det går, lågprisflyget från Skavsta.
Dyrt att flyga
- Det är dyrt att flyga idag. Visst kan vi tänka oss att betala lite högre priser för att få ha en lokal flygplats. Men det finns ju gränser där också. Det är viktigt med både prisbilden och tidtabellen.
- Om flygplatsen ligger i Norrköping eller Linköping, det har däremot inte mer än marginell betydelse för oss.
Anders Stålhammar, informationschef på BT Industries i Mjölby, hänvisar även han till näringslivets samlade uppfattning i frågan. Men han vitsordar att flyget betyder mycket också för BT, som har ägarna i Japan och 70 säljbolag världen över.
Sten Gunnar Johansson, VD för Mjärdevi Science Park i Linköping, säger att företagen där flyger mycket och då väl mest från Linköping, som ju ligger närmast.
- Inte så mycket från Norrköping, eftersom de ju har ungefär samma tider där. Att få saxade tider på de båda flygplatserna är ett klart önskemål från vår sida.
Avvaktande
Några av storföretagen har informellt försökt att komma framåt med frågan. Men enligt Holmens VD Magnus Hall kom man inte fram till mer än att saken ska diskuteras vidare med politikerna.
Östsvenska Handelskammarens VD Lars Erichs uppger, att frågan var uppe igen på ett styrelsemöte i veckan. Men man beslöt där att hålla sig fortsatt avvaktande.
- Jag tror heller inte, att vi kommer att kunna peka ut någon plats. Frågan är alltför infekterad för det.
Vi slår också en signal till Lars Jagerfelt, som förutom att vara ansvarig för omvärldskontakterna på Saab också är ordförande för Handelskammaren i Linköping - och därmed väl sitter på lite mer än en stol.
Jagerfelt svarar också synnerligen välbalanserat, med en analys av den föreliggande situationen. Nej, näringslivet vill inte sätta ner foten. Och politikerna, de har det ju verkligen inte lätt.
Vägen framåt
Han tror, att den väg som kommunstyrelseordförandena Lena Micko och Mattias Ottosson slagit in på, med idéer om ett gemensamt driftbolag för de båda flygplatserna, kan vara den som leder framåt.
Men vem ska då ta initiativet till en regional lösning? Och när? Nu? Om tio år?
- Ja, om jag bara visste det. Men jag vet verkligen inte, säger Jagerfelt.
Där står alltså politikerna, liksom de gjort i så många år nu. Men med den skillnaden, att flygplatsfrågan med ens - efter Luftfartsverkets besked om att man vill dra sig ur Kungsängen - har blivit akut.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!