Rapporten är en logisk efterföljare till den förra delrapporten, där det var de tre storstadsområdena som pekades ut. De regionala tåglinjerna in mot Stockholm, Göteborg och Malmö, bedömdes där få de i särklass största bristerna ifråga om spårkapacitet.
I den nya rapporten upprepas, att det finns stora kapacitetsbegränsningar på sträckan Norrköping-Linköping. Samtidigt kommer här att finnas behov av att öka pendeltågstrafiken till fyra turer i timmen, i stället för nuvarande tre vid högtrafik.
Detta kommer dock, enligt rapporten, att bli svårt att åstadkomma.
Att prioritera
Södra stambanan är ett utpekat TEN-T-stråk, det vill säga en allt viktigare transportled för internationell person- och godstrafik. Denna trafik ska då också prioriteras.
Och dessutom: År 2021 har här tillkommit Citybanan i Stockholm liksom utbyggnaderna mellan Lund och Malmö. Följden blir, att fjärrtågen ökar på Södra stambanan. Därmed blir det ännu fler konflikter om tåglägen mellan fjärrtåg, godståg och regionala pendeltåg. Här blir det då den regionala pendeltrafiken, som tvingas stå tillbaka.
Enda möjligheten att klara en ökning till fyra pendeltåg i timmen, alltså en avgång i kvarten, vore enligt rapporten om pendeltågstrafiken kan integreras med de regionala tågen. I så fall skulle en del av dessa kunna stanna också vid de mindre stationerna - hållplatserna - mellan Norrköping och Linköping.
Ökad tågtrafik
Trafikverket har regeringens uppdrag att utreda behovet av utökad kapacitet på järnväg fram till 2050. Det som hittills publicerats är delredovisningar, som i tiden sträcker sig fram till år 2021.
En bakgrund till utredandet är, att persontrafiken sedan 1997 har ökat med 60 procent och godstrafiken med 20 procent. Och ökningen fortsätter.