Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Industrier och lager i framtida Herstaberg

NORRKÖPING
Det framtida Norrköping mellan E4 och och Herstaberg-Loddby-Bråviken är nu föremål för kommunal långtidsplanering.
Mellan Åby och Norrköpings tätort tänker man sig som ett slags entré till staden, där då de nya byggnaderna måste ha genomarbetade fasader ut mot E4.

Norrköping2003-05-06 00:00
Om detta kan man läsa i stadsbyggnadskontorets utkast till program för området, som tagits fram som en grund för detaljplanearbetet.
Det handlar om den värld, som man har till vänster när man kommer på E4 från Stockholmshållet.
Programmet syftar till att här "erbjuda stora tomter för transport- och logistikverksamhet" - samtidigt som värdefull naturmark och arkologiskt viktiga områden kan bevaras.

<b>Längre perspektiv</b>
I det korta perspektivet är ju framför allt Händelö aktuellt för lager o dyl. Men i det något längre perspektivet hamnar även världen kring Herstaberg och Loddby snart i fokus.
Omedelbart efter avfarten från E4 till Braviken och Händelö tar det hela sin början. Där rinner lilla Pjältån fram, och där vidtar marker för vilka man tänker sig byggnader för industrier eller lager.
Eftersom dessa kommer att utgöra något av "stadens ansikte" utåt måste de byggnader, som vetter mot E4, ges ett modernt formspråk med väl bearbetade fasader, som fungerar i dagsljus likaväl som i mörker. Högre än tre våningar bör husen inte få vara.

<b>Mittför Loddby</b>
Sedan följer, ungefär mittför Loddby, flack jordbruksmark där man också tänker sig byggnader för industri eller lager (Norrköping som ett transportcenter).
Vi talar här hela tiden om marker mellan E4 och järnvägen, där den senare delar den aktuella ytan mitt itu.
Ytterligare ett litet stycke söderut ligger Herstabergs gård med gammal bytomt, identifierad som fast fornlämning med högt kulturhistoriskt värde.
Här måste, heter det i programutkastet, stor hänsyn tas till miljöerna. En bra variant är dock gården som ett framtida centrum för golf, varvid huvudbyggnaden skulle kunna inrymma en restaurang, som betjänar hela området - framtida industrier, kontor etc då inräknade.

<b>Pendeltåg?</b>
I höjd med Herstabergs gård finns också, sedan gammalt, mark reserverad för en pendeltågsstation. Om det reservatet ska finnas kvar är en av de saker som behöver utredas vidare, sägs det i programutkastet.
Sedan följer fler tomter lämpliga för industriändmål. Men även ytor för naturupplevelser och golf fram till Herstabergs övergång i Ingelsta.
Också här ska bli som en infart till området, via Järngatan, och även här bör då markeras med planeringar och/eller konstverk.
Just där någonstans ska också den framtida Norrleden, som kommunen så gärna vill ha, dras. Det är den som ska ge direktförbindelse från E4 till Händelö, som sedan (också enligt framtidsförhoppningarna) ska bindas ihop med E22 via en passage över eller under Lindökanalen.
För att så ta klivet över till andra sidan järnvägen så har vi ju där Loddby. Söder därom finns mark, där en utbyggnad av det lilla villasamhället kan tänkas - men också mark, som kan bli något för en utvecklad golfklubb. Redan finns ju Ingelsta golfklubb inom området.
På samma sida av järnvägen återfinns även villasamhället Herstaberg, och Alvars Båtvarv beläget ungefär vid Strömmens utflöde i Bråviken.
Hela det här beskrivna området, med de idylliska villasamhällena Herstaberg och Loddby blir omgivet av trafikstråk - motorväg, järnväg med både snabbtåg och andra tåg, Norrleden, Bravikenvägen.
Därför är det, heter det i programutkastet, viktigt att i god tid planera för vegetationsskydd för de boende. Bullerskydd kan också komma att bli av nöden.

<b>Fina cykelstråk</b>
Idéer finns vidare om ett gång- och cykelstråk längs Bråviken, på vilket man ska kunna ta sig ända in till Norköpings centrum från Loddby.
Och det låter ju riktigt trevligt - liksom tanken att låta gamla vägen och allén mot Herstabergs gård bli ett stråk för gående och cyklister även den.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om